Kong vinter står for døren: Er din bil klar?

Arkivfoto
Udgivet Opdateret

Værkstedsportalen autobutler.dk oplever hvert år at mange ikke får gjort bilen klar til vintervejret. Bilejerne glemmer især at få tjekket deres dæk, batterier og lygter før vinterfrosten og risikerer enten ikke at kunne starte bilen, eller i værste fald at køre galt når vejene er fulde af sne.

Over 900 bilværksteder fra autobutler.dk har givet deres bud på, hvad danske bilejere typisk glemmer at få gjort ved deres bil før vinterfrosten trænger igennem. Hovedparten af de frostrelaterede bilskader skyldes slidte batterier. Herefter kommer dæk og problemer med bilens væsker (kølervæske og sprinklervæske).

– De fleste bilejere har svært ved at vurdere, om for eksempel batteriet er klar til frostgrader, eller om dækmønsteret er dybt nok til sneen – hvis de da overhovedet har nået at skifte til vinterdæk. For at undgå en dårlig start på vinteren anbefaler vi derfor at man tager forbi værkstedet, og får efterset de vigtigste punkter i forhold til sne og frost, siger administrerende direktør, Christian Legêne, fra autobutler.dk.

På de travleste vinterdage kommer vejhjælpsleverandører ud til tusindvis af danske bilejere, hvor omkring halvdelen har brug for starthjælp. Den anden halvdel skyldes udskridninger, sammenstød og lignende som kunne undgås, hvis flere forberedte sig bedre på vinteren.

Gode råd

Batteriet bliver for gammelt

Landets bilværksteder har altid ekstra travlt på årets første frostdøgn for de iskolde vinternætter er guf for gamle bilbatterier som mister al kraft i kulden og forhindrer bilen i at kunne starte. Selv om et nyt bilbatteri typisk koster mellem 500-1.000 kroner glemmer mange at få det skiftet ud og ender med en langt dyrere udgift til starthjælp og efterfølgende værkstedsregning.

Bilens dæk passer ikke til vinter

Selv om flere husker at skifte til vinterdæk, kører der stadig tusindvis af biler med enten helårsdæk eller sommerdæk. Selv om det ikke er forbudt at køre med, så er dækmønsteret ofte ikke tilstrækkeligt til at klare en frostglad, eller snefyldt vej. Det kan ses i ulykkesstatistikken og hos landets værksteder, der har travlt med at rette buler ud og skifte ødelagte kofangere.

Du kan selv tjekke dækmønstret med en tyver: Hold Dronningens hoved opad. Synker mønten i til begyndelsen af Dronningens hals eller mere, så er dækmønsteret dybt nok.

Bilens væsker er ikke tilpasset kulde

Kølervæsken i bilen sørger for, at motoren ikke bliver for varm. Er vejret koldt, er der dog risiko for, at kølervæsken fryser – og så kan motoren brænde sammen. Bilens motorolie kan også have problemer med at komme rundt i motoren, så på rigtig kolde dage er det en fordel hvis motorolien er erstattet med en tyndere syntetisk olie.

Man kan selv tjekke kølervæske og sprinklervæske ved at tage en smule op i et sugerør og lægge det i fryseren natten over. Er det stadig flydende om morgenen er bilen også sikker.

Vær forberedt på at du kan gå i stå

Ud over at man skal sikre sig at bilen kan køre, så bør bilejerne alligevel tænke over om de er godt nok forberedt hvis bilen skulle gå i stå. Autobutler.dk anbefaler at bilen som minimum har en refleksvest, tæpper, advarselstrekant, lygte, skovl, mobiltelefon, handsker, isskraber og træktov. Især på længere køreture.

Skifte til vinterdæk

Vil du sikre dig, at din bil kan køre sikkert i snevejr eller på isglatte veje, skal du skifte til vinterdæk. Ifølge Trafikstyrelsen har vinterdæk i gennemsnit 40-45 procent kortere bremselængde på sne- eller isglatte veje end sommerdæk.

Vurder om der er brug for rustbeskyttelse

På en almindelig dansk vinter bliver der spredt mellem 250.000 og 300.000 tons salt ud over det danske vejnet. Er bilen ikke rustbeskyttet, øger cocktailen af salt, is og vand på vejene risikoen for, at rusten tager fat.

Undersøg om lygterne er indstillet korrekt

Vinteren betyder mange mørke timer bag rattet. Derfor skal dine lygter også være indstillet korrekt, både for din egen sikkerheds skyld og for de modkørendes. Såvel nærlyset som tågelyset skal falde minimum 1 pct., så det ikke blænder modkørende. Samtidig skal bilens nærlys mindst oplyse vejen 30 meter frem.

Påfyld kølervæske

Kølervæske sørger for, at motoren ikke bliver for varm. Er vejret koldt, er der dog risiko for, at kølervæsken kan fryse med katastrofale konsekvenser til følge. Derfor er påfyldningen af frostsikker kølervæske meget vigtigt om vinteren.

Skift olien

Gammel olie glider ikke ordentligt rundt i systemet. Det er derfor vigtigt at få ny olie på motoren, inden kulden kommer. En tyndtflydende, syntetisk olie er en rigtig god idé, hvis ydelsen skal være i top, når det bliver minusgrader.

Tjek og udskift viskere og sprinklervæske

Om vinteren kan det være sværere at se andre trafikanter. Derfor er et ordentligt udsyn alfa-omega. Uden rigelig sprinklervæske og funktionsdygtige viskerblade kan turen ud på vintervejene blive ubehagelig.

Test batteriet

Batteriets funktion nedsættes med op til 50 % i hård frost. Derfor er det vigtigt, at batteriet er toptunet, når kulden rammer Danmark.

Powered by Labrador CMS