Nyt trafikskilt: Ved du hvad du skal gøre?

Skiltet skal sikre folk, der arbejder tæt på trafikken

Sådan ser skiltet ud. Det skal hjælpe trafikanter med at flette korrekt. Foto: Vejdirektoratet.
Udgivet Opdateret

I de kommende fire måneder kommer trafikken ikke til at glide som vanligt hen over Ny Lillebæltsbro.

Vejdirektoratet igangsatte i slutningen af maj et malerarbejde i broens sydlige side, et projekt der forventes afsluttet i slutningen af oktober, og i den periode skal bilister være ekstra opmærksomme.

For at sikre de ansatte, der forestår malerarbejdet på broens overside, fra kantbjælken og ud til brokassens afslutning, har Vejdirektoratet spærret nødsporet i sydgående retning. Derudover bliver et af broens tre kørespor spærret i dagtimerne, uden for myldretiden, og ydermere har Vejdirektoratet taget andre værktøjer i brug for at sikre dem, der arbejder på broen.

Erfaringer

Når Vejdirektoratet har valgt at tage flere værktøjer i brug, er det fordi, man trækker på erfaringer fra 2020, hvor man udførte et lignende arbejde på den nordlige side af broen.

Her oplevede man 14 gange, at Vejdirektoratets afspærring slet og ret blev påkørt af uopmærksomme bilister, og det vil man gerne undgå.

– Så af hensyn til sikkerheden for både trafikanter, og dem der arbejder på broen, har vi besluttet at gøre en ekstra indsats for at forebygge påkørsler, siger fagprojektleder Peter Holt fra Vejdirektoratet i en pressemeddelelse

Nyt skilt

Derfor er der lagt sorte rumlestriber ud på tværs af motorvejen. Striberne blev taget i brug mod slutningen af projektet i den nordlige side af broen i 2020, og man bruger dem altså igen i år for at fange bilisternes opmærksomhed, når de krydser broen.

Derudover har man i år sat en digital tavle op. Den viser, hvordan trafikanterne skal flette fra tre til to spor, før de passerer de område af broen, der bliver arbejdet i.

– Normalt bruger vi faste tavler til at fortælle trafikanterne om den kommende sammenfletning af spor, dem benytter vi fortsat, men ved at supplere med den digitale tavle, håber vi at fange trafikanternes fokus på en anden måde. Ligesom rumlestriberne kan det være med til at skærpe opmærksomheden, siger Peter Holt i pressemeddelelsen.

Larm

Rumlestriberne er effektive, når det kommer til at reducere antallet af påkørsler, ifølge Vejdirektoratet.

Til gengæld larmer det en del, når man kører hen over dem, til gene for dem, der bor tæt på broen.

Vejdirektoratet agter derfor at fjerne dem, med det samme det er forsvarligt. Det er uvist, hvornår det kommer til at ske.

Derfor er de der

Vejdirektoratet oplyser, at Ny Lillebæltsbro skal males på broens overside for at beskytte broens stålkonstruktioner. Det forventes at holde i mindste 25 år, og man har planlagt projektet, så det generer trafikken på broen mindst muligt.

Malerarbejdet forventes overstået i løbet af efteråret. Foto: Vejdirektoratet.
Malerarbejdet forventes overstået i løbet af efteråret. Foto: Vejdirektoratet.

“Når trafikbelastningen bliver normaliseret efter de reduktioner i trafikbelastningen, som coronarestriktionerne har medført, vil alle tre spor blive åbnet for trafik i myldretiden om eftermiddagen,” skriver Vejdirektoratet i pressemeddelelsen.

Powered by Labrador CMS