Sådan gør du bilen forårsklar

Vejsalt, sne og fugt er hård kost for bilen. Eksperter guider her til, hvordan du bedst vasker vinteren af bilen og gør den klar til foråret.

Regn og slud er ikke det bedste for din bil. Så når foråret kommer, er det en god idé at få vasket skidtet grundigt af.
Regn og slud er ikke det bedste for din bil. Så når foråret kommer, er det en god idé at få vasket skidtet grundigt af.
Udgivet Opdateret

Fugt, salt og småskader er lig rust.

Derfor skal bilen have en ordentlig forårsrengøring, når der ikke længere bliver saltet på vejene.

- Salt får bilen til at ruste, og det salt, der bruges på vejene, er virkelig ekstremt, siger Max Johnsen, der er automekaniker og områdeleder for Falck Assistance i Hovedstaden.

Derfor skal bilen som det første have en grundig vask.

Vask oppefra

Vask altid oppefra og ned og afslut med hjulene, så det værste snask og flyverust ikke trækkes op på ruder og karrosseri, råder Max Johnsen.

Kom hele vejen rundt, og husk falser, kanter, klapper, inderskærme og hjulbuer, tilføjer Peter Sahl, der er teknisk konsulent ved FDM.

- Om vinteren bliver bilen dels mere beskidt, og man går heller ikke udendørs og pusler om den i timevis. Derfor er vinteren bare hård kost for bilen, siger han.

Vask med blød børste

Vask bilen med en vandslange og en blød børste.

En højtryksrenser er en dårlig idé.

- For hvis der bare er et lille stenslag, kan du faktisk blæse vand ind under lakken, slå flere skaller af og gøre skaden endnu større, forklarer Peter Sahl.

Hvis bilen har fået lakskader eller stenslag henover vinteren, er det værste, du kan gøre, at ignorere det. For rust bliver kun til mere rust - og jo større omfang, jo dyrere bliver det at reparere. (Arkivfoto).
Hvis bilen har fået lakskader eller stenslag henover vinteren, er det værste, du kan gøre, at ignorere det. For rust bliver kun til mere rust - og jo større omfang, jo dyrere bliver det at reparere. (Arkivfoto).

Det er også en mulighed at køre bilen i vaskehal, men det afhænger af flere ting.

Hvis du har betalt for dyr rustbeskyttelse, harmonerer det eksempelvis ikke så godt, forklarer Peter Sahl.

Pas på vandtrykket

Rustbeskyttelsen vil nemlig blive hårdt belastet af en undervognsvask.

- Rustbeskyttelse er et olie- og vokslag, som helst skal være blødt. Derfor kan man faktisk nærmest slide laget i stykker, hvis man spuler det med hårdt vandtryk, forklarer Peter Sahl.

Derfor råder FDM som udgangspunkt til, at du går manuelt til værks med vandslange, blød børste og en miljøvenlig og skyllefri vask.

- En skyllefri vask er miljømæssigt det bedste, fordi man kun bruger cirka ti liter vand. Og husk at bruge de anbefalede børster og mikrofiberklude, for de ridser mindst, siger Peter Sahl.

Gå lakken efter

Når bilen er ren, så gå lakken efter for skader.

Peter Sahl nævner, at sneplove og andre køretøjer får kastet alverdens smuds og flyverust op på bilen i løbet af vinteren.

Og hvis man opdager nye stenslag, skal de hurtigst muligt repareres.

- Stenslag er som et åbent sår, hvor der lynhurtigt går rust i. Så hvis man ikke pletreparerer, er man sikker på, at man står med en endnu større regning senere, siger Peter Sahl.

Glem ikke polering

Som en tredje ting skal lakken gerne have en polering, tilføjer Max Johnsen.

Det foregår forskelligt afhængig af biltype, og hvor slidt lakken er.

Eksempelvis har poleringsmidlerne forskellig grad af "slibeevne", altså hvor grundigt de tager fat. Og nogle skal efterbehandles med polércreme, så overfladen forsegles.

Følg brugsanvisningen, og spørg værkstedet, hvis du er i tvivl.

- Idéen med en polering er, at lakken bliver mere glat og ensartet. Derfor vil den se flottere og friskere ud - og snavs får sværere ved at sætte sig, forklarer Peter Sahl.

Sådan undgår du akvaplaning

Her er DMI’s råd til at undgå at komme ud for akvaplaning:

  • At undgå akvaplaning begynder med at kigge på vejr vejrudsigter og varsler – især varsler om skybrud og kraftig regn. Nedbørradaren kan også være en hjælp, fordi den viser byger der eventuelt er på vej. Byger med lynaktivitet er ofte kraftige og kan give meget vand på kort tid. Tjek eventuelt også trafikken.dk. Mens man kører, kan det måske være en hjælp at lytte til trafikradioen på P4.
  • Man skal holde godt udkig efter vandansamlinger under – og efter – skybrud og langvarig kraftig regn og være parat til at sætte farten meget ned, inden man rammer dem.
  • Det er især vigtigt i at kigge efter lange pytter i slidspor efter tunge køretøjer i inderste vejbane, store vandansamlinger på dårligt anlagte veje og søer i bunden mellem bakker.
  • Da dækkenes mønsterdybde har stærkt afgørende betydning for risikoen, er det vigtig at holde øje med sine dæk, så man kan sætte farten efter, hvor slidte de er. Man skal ikke mindst huske at kigge efter, før man kører ud i regnvejr med en lånt eller lejet bil.
  • Dækproducenter advarer generelt om, at for lavt dæktryk kan øge risikoen for akvaplaning.
  • Når der skal nye dæk på bilen, kan man eventuelt interessere sig for slidbanemønstre, som lover særlig god dræning (men det kan være på bekostning af andre egenskaber).

Kilde: DMI

Powered by Labrador CMS