Slut med bonus til søfolk i piratfare

Mellem 2007 og 2011 var adskillige danske og danskdrevne skibe kapret af pirater og søfolk holdt som gidsler. Arkivfoto. Foto: FINN FRANDSEN/POLFOTO
Udgivet Opdateret

Med kun en dags varsel halverer skibsrederne lønnen for søfolk, der sejler gennem piratfarvand.

Siden 2008 har søfolk på danske skibe fået dobbelt op på lønnen i den tid, de sejler gennem piratfarlige farvande.

Men det er slut nu. Med kun en dags varsel har Danmarks Rederiforening ifølge Søfartens Lederes hjemmeside besluttet at droppe det såkaldte hardship-tillæg, som kompenserer søfolkene for gener, ulemper og merarbejde, der er i forbindelse med at sejle gennem piratfarlige farvande.

Søfolkene har fået hardshiptillæg – dobbelt op på lønnen – under passage af Adenbugten og dele af Det Indiske Ocean. Med omgående virkning slutter det nu.

Skibsredernes beslutning er ifølge Søfartens Ledere truffet uden forudgående forhandling med de søfarendes faglige organisationer.

Det har ikke været muligt at træffe direktør i Søfartens Ledere Fritz Ganzhorn eller vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen for uddybende kommentarer.

Det er kendt, at faren for piratangreb på handelsskibene i Adenbugten og Det Indiske Ocean er faldet drastisk siden 2012. Det skyldes den internationale koalition af krigsskibe, der patruljerer i området, men også, at rederierne i dag kan beskytte besætninger og skibe ved at sætte bevæbnede vagter om bord.

Mellem 2007 og 2011 var adskillige danske og danskdrevne skibe kapret af pirater og søfolk holdt som gidsler. Den længste tilfangetagelse af søfolk var fra rederiet Shipcraft, hvor kaptajn Eddy Lopez og styrmand Søren Lyngbjørn var gidsler i 838 dage sammen med fire filippinske kolleger.

Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn er de vestlige søfolk, der har været gidsler længst hos somaliske pirater. De blev kidnappet og fjernet fra coasteren Leopard den 12. januar 2011 og sat fri den 30. april 2013 mod en løsesum på knap 40 millioner kroner.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS