Elselskab har trukket for mange penge

Det er ikke lovligt, lyder det fra Forbrugerombudsmanden

Offentliggjort Sidst opdateret

Flere kunder hos Lokal Energi har fået et gebyr på 1.500 kroner, efter de opsagde deres fastpris-aftale i bindingsperioden. 

Selskabet kaldte det et ”brudgebyr”, men Forbrugerombudsmanden vurderer nu, at gebyret er ulovligt.

Gebyret udgør et såkaldt skifterelateret gebyr, som strider mod elleveringsbekendtgørelsen. 

Gebyret blev vurderet som uforholdsmæssigt, fordi det som udgangspunkt oversteg det økonomiske tab, som Lokal Energi kunne have lidt ved, at kunderne opsagde aftalen før tid.

Urimeligt

Samtidig vurderer Forbrugerombudsmanden, at vilkåret om at betale 1.500 kroner var urimeligt og dermed ugyldigt efter aftaleloven

Desuden havde Lokal Energi ikke oplyst tydeligt nok om gebyret på forhånd, hvilket betyder, at selskabet heller ikke levede op til oplysningspligten i forbrugeraftaleloven.

Ikke længere

Lokal Energi har efterfølgende meddelt Forbrugerombudsmanden, at selskabet ikke længere opkræver det faste gebyr ved opsigelse i bindingsperioden, og at vilkårene nu er ændret.

De kunder, der tidligere har betalt gebyret, kan have krav på at få pengene tilbage. 

Lokal Energi har oplyst, at de ulovligt opkrævede beløb vil blive tilbagebetalt, og at forbrugere, som har betalt gebyret, kan henvende sig direkte til selskabet.

Kontakt selskabet

- Forbrugerne kan have krav på at få pengene tilbage, hvis de har betalt gebyret. Derfor vil jeg klart anbefale forbrugerne at kontakte Lokal Energi hurtigst muligt og anmode om tilbagebetaling, hvis de uberettiget er blevet opkrævet et gebyr på 1.500 kr. for at opsige sin fastpris-aftale i bindingsperioden, lyder det fra forbrugerombudsmand Torben Jensen.

Powered by Labrador CMS