Kvindelig journalist udsat for 'seksuelt overgreb'

Chikane, skældsord, mobning, seksuelle krænkelser og overgreb

Modelfoto
Udgivet Opdateret

Gaming programmet Gameboys på 24syv satte gang i et forsøg, hvor de ville dokumentere overgreb begået i virtual reality. 

Derfor sendte de en kvindelig kollega ind i et VR-chatroom, hvor hun blev udsat for en række grænseoverskridende interaktioner.

- Der er flere episoder, hvor mine grænser blev overskredet, men særligt én situation var langt over stregen, siger Mille Ørsted, der er kulturredaktør på 24syv.
Hun går via sin avatar ud på toilettet med nogle andre avatarer - altså andre mennesker, som også er til stede i chatrummet, og de skal spille ‘kiks’.
Et spil, hvor en gruppe mænd onanerer på en kiks, og den der kommer til sidst skal spise kiksen med sperm på.

Bliver mere opildnede

- De stikker deres erigerede computeranimerede lem hen mod mig og råber af mig, og når jeg siger stop, bliver de mere opildnede.

Avatarerne, som der er tale om, er rigtige mennesker, som agerer gennem en selvvalgt figur, der via VR-headsettet spejler alle brugerens bevægelser i den digitale verden. 

En Avatar kan ligne næsten hvilken som helst skabning, og det er kun fantasien, som sætter grænser.
- Hvis jeg var et barn, som legede rundt i VR for at hygge mig og tale med spændende mennesker, og jeg så bliver udsat for det her gentagende gange, så ville mine grænser blive overskredet og i værste fald rykket, fortæller Mille Ørsted.

På alle måder en krænkelse

Det kan være svært at forstå, hvordan grænser kan blive overskredet i et virtuelt rum, hvor fysiske berøringer ikke kan mærkes, men specialkonsulent ved Center for Digital Pædagogik Christian Mogensen er ikke i tvivl om, at der er tale om krænkelser.

- Det er i høj grad og på alle måder en krænkelse. Hun bliver sat ind i en situation, som er designet til at være behagelig for hende. Det, som gerningsmændene tilsigter her, er at gøre det ubehageligt. Jo mere hun siger nej, jo sjovere bliver det for dem.

Selvom den fysiske komponent udebliver i virtual reality, så er der nogle andre ting på spil. Eksempelvis kan hyppigheden og intensiteten i det virtuelle rum gøre krænkelserne voldsomme, fortæller Christian Mogensen.

Via et VR-headset og et program kaldet VRchat kan alle brugere tilgå de her VR-chatrooms. Virtuel reality har en aldersgrænse på 13 år, men der er ingen kontrol med, om den grænse overholdes.

Man indtaster selv sin fødselsdag

Ifølge gamingekspert Daniel Møgelhøj kan mindreårige blive udsat for seksuelle krænkelser og overgreb i VR-chatrooms på samme måde som Mille Ørsted oplevede.

- I og med, man selv indtaster sin fødselsdag, og der ikke er nogen verificeringsproces ved oprettelse, så kan alle aldre reelt se besøge hvilket som helt chatrum på platformen, dertil er udbyderne af VRChat ikke gode nok til at leve op til deres ansvar som moderator, siger Daniel Møgelhøj.

Selvom krænkelser i den digitale verden ikke er et nyt fænomen, så fortæller specialkonsulent Christian Mogensen til 24syv, at der stadig er relativt få børn i VR.

- Vi har jo haft en del henvendelser fra børn, som lige ville lege med det her VRchat, som enten har set nogle ting, som de synes var ubehagelig eller har oplevet noget, som de havde brug for at snakke om.
24syv har forelagt kritikken for VRChat, som endnu ikke er vendt tilbage på henvendelsen.

Powered by Labrador CMS