MobilePay sender advarsel

Antallet er steget voldsomt

Offentliggjort Sidst opdateret

-Hej Mor, jeg har lige mistet min telefon og kan ikke betale en regning. Kan du hjælpe mig?

Beskeden er det klassisk eksempel på, hvordan svindlere forsøger at få folk til at lokke penge ud af danskere, og noget tyder på at det virker. 

Stor stigning

I løbet af 2024 modtog politiet nemlig 3.869 anmeldelse om såkaldt "Hej Mor"- svindel.  

Og det er en stigning på 637 procent i forhold til året før. 

Derfor sender MobilePay en særlig advarsel til alle brugere om, at man skal være særligt opmærksom på svindeltypen, som i den grad har fået indtog. 

Nappede 100.000

Formlen er næsten altid den samme - modtageren får at vide, at deres barn eller bekendte har fået nyt nummer af en eller anden årsag, og at en regning pludselig skal betales. 

Det er dog særligt personer i "forældre-alderen", som bliver udsat for svindeltypen. 

Angiveligt er der blevet svindet for op til100.000 i en enkelt sag fordi svindlerne er så dygtige til at fortsætte med at bede om penge, når der én gang har været succes. 

SÅDAN UNDGÅR DU SVINDLEN

  • Vær kritisk overfor henvendelser, der handler om penge, også selv om du tror, du kender personen.
  • Overfør ikke penge uden at have talt din søn/datter/ven fysisk eller i telefonen, eller eventuelt via et andet socialt medie end det, du har fået henvendelsen på.
  • Fald ikke for pres.
  • Hvis en ven eller et familiemedlem beder dig overføre penge til en person, du ikke kender, skal du være ekstra varsom. 
Powered by Labrador CMS