Står som sild i en tønde

Selv om strejke blandt DBS's klargøringspersonale er afblæst, præger arbejdsnedlæggelsen togtrafikken fredag

Udgivet Opdateret

De seneste dages strejke hos DSB er ophørt, men præger alligevel togtrafikken resten af ugen.

På blandt andet strækningerne Aarhus - Odense - København og Aarhus - Hamburg forventes der fredag kortere togsæt og dermed færre pladser i togene.

Det skriver DSB på sin hjemmeside.

Flere aflysninger

På strækningen Aarhus - Hamburg er der indsat togbusser på noget af strækningen.

Også strækningen Kalundborg - Holbæk - København er ramt. 

Her er et tog i timen i dagtimerne aflyst i begge retninger mellem Holbæk og København.

Passagerer kommer til at stå som sild i en tønde og kommer til at kigge langt efter deres tog på en ny dag med aflysninger. (Arkivfoto)
Passagerer kommer til at stå som sild i en tønde og kommer til at kigge langt efter deres tog på en ny dag med aflysninger. (Arkivfoto)

Også mellem Nykøbing Falster og København er en afgang i timen i dagtimerne aflyst.

Pukkel

- Vi kan konstatere, at håndværkerne er vendt tilbage til arbejdet, efter at der har været en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse, der begyndte i mandags, lød det fra informationschef i DSB Tony Bispeskov torsdag.

De mange dages stilstand på DSB's værksteder har efterladt en pukkel af vedligehold, som DSB nu er i gang med at danne sig et overblik over.

Går flere dage

Derfor vil der gå nogle dage, før DSB forventer at være tilbage i normal drift, lød det torsdag.

Få overblik over rejsegarantien

* DSB – S-tog og fjern- og regionaltog

Rejser du med kontantbillet, klippekort, rejsekort, ungdomskort, årskort, erhvervskort eller pendlerkort, er du dækket af DSB’s Basis Rejsegaranti.

Som pendler kan du også tilmelde dig Pendler Rejsegaranti, hvor du får penge ind på den konto helt automatisk, hvis toget ikke er rettidigt.

Passagerer opnår først erstatning, hvis toget er minimum 30 minutter forsinket målt i forhold til ankomsttidspunktet.

Du kan enten få en erstatningsbillet til samme strækning, eller du kan få kontant kompensation.

Ved 30 minutter forsinkelse kompenseres 25 procent af billettens pris, 60 minutter er det 50 procent, 90 minutter er det 75 procent og 120 minutter er det 100 procent af regningen.

* Arriva

Rejser du med kontantbillet, rejsekort eller klippekort, er du dækket af Arrivas Basis Rejsegaranti ved forsinkelser på mere end 30 minutter målt i forhold til ankomsttidspunktet.

Har du pendlerkort, periodekort eller ungdomskort, kan du tilmelde dig Arrivas Pendler Rejsegaranti.

Du kan enten få en rejsegarantibillet til den strækning, hvor du oplever forsinkelsen, eller du kan få økonomisk kompensation. Garantien gælder også for Arrivas og DSB’s tog i forbindelse med kombinerede rejser.

* Metroselskabet

Er metroen meldt 30 minutter eller mere forsinket, kan du tage en taxa på Metroselskabets regning.

Metroselskabet dækker regninger på op til 200 kroner fra en metrostation og frem til destinationen.

* Movia, Midttrafik, Sydtrafik, FynBus, Nordjyllands Trafikselskab og Bornholms Trafikselskab

For alle disse busselskaber gælder samme regler om, at garantien først træder i kraft, hvis bussen er mere end 20 minutter forsinket.

Hvis en bus kører forbi stoppestedet uden at stoppe, og der er 20 minutter til næste afgang, gælder garantien også.

Til gengæld har hvert selskab hver sin garantiordning:

– Movia: Dækker taxaregningen til det planlagte stoppested på op til 300 kroner.

– FynBus: Dækker regningen til en taxa til den del af rejsen, som du skulle have rejst med FynBus.

– Midttrafik, Sydtrafik og Nordjyllands Trafikselskab: Dækker udgifter til taxa eller privatbil i rejser på op til 50 kilometer. Passageren skal selv lægge ud for udgifterne. Ved privat bilkørsel beregnes kompensationen ud fra statens kilometertakst.

– Bornholms Trafikselskab: Dækker taxaregningen til det planlagte stoppested med fradrag fra selskabets kontanttakst for den pågældende strækning. Har du et gyldigt abonnementskort og vedhæfter en kopi, forsvinder fradraget.

Kilde: Ritzau

Rejsende opfordres til at tjekke på Rejseplanen eller DSB's hjemmeside, om deres rejse påvirkes.

Powered by Labrador CMS