Mobilsøgninger indtager de danske hjem

Langt de fleste søgninger på nettet foregår i hjemmet, og især de unge bruger i høj grad smartphones og tablets. Foto: Colourbox.com (Modelfoto).
Udgivet Opdateret

Langt de fleste søgninger på nettet foregår i hjemmet, og især de unge bruger i høj grad smartphones og tablets, viser en ny rapport fra Eniro, der kortlægger de nordiske mobilvaner. Den øgede brug af mobile devices stiller højere krav til virksomhedernes hjemmesider.

Mange danskere forbereder sig grundigt, inden de rejser sig fra lænestolen og bevæger sig ud i butikkerne for at shoppe. Hele 98 procent har prøvet at søge efter produkter og tjenester på nettet, og langt de fleste vælger at lave deres research hjemmefra. Det viser en ny stor analyse af den nordiske mobiløkonomi, som analysebureauet TNS Sifo har udarbejdet for Eniro. Undersøgelsen peger på, at 60 procent af danskerne ofte sidder hjemme ved skrivebordet, når de laver søgninger på nettet, mens 44 procent søger fra sofaen.

Der er dog forskel på aldersgrupperne. Hvor de ældre søger fra skrivebordet, er de unge glade for at gå på nettet, mens de slænger sig i sofaen eller – for de helt unges vedkommende – ligger i sengen.

– For de unge er mobilen eller tabletten blevet den foretrukne skærm. Det er her, de både kommunikerer med venner, går på sociale medier, spiller spil og shopper. For den ældre generation er søgning på internettet fortsat en selvstændig aktivitet, der foretages på den stationære computer. Samtidig kan vi se, at der er forskel på købsadfærden. På de mobile devices er det ofte impulskøb som tøj, skønhedsprodukter eller musik, der er dominerende, mens det oftest er større køb som fx hårde hvidevarer, som planlægges foran computeren, siger Stefan Kercza, der er koncernchef hos Eniro, som blandt andet står bag Krak, der er landets største lokale søgetjeneste.

Vi søger på nettet, men handler lokalt

Selvom danskerne i stor stil søger efter produkter og tjenester på nettet, før de beslutter sig for, hvad de vil købe, handler de stadig i fysiske butikker i deres lokalområde. Derfor er der flere, der forventer at finde information om, hvor de kan købe varen i en butik, end hvor de kan finde varen på nettet. Hele 86 procent af danskerne søger efter produkter på internettet, som de derefter vælger at købe i en fysisk butik. Stefan Kercza vurderer, at danskernes mobilsøgninger stiller store krav til virksomhedernes tilstedeværelse på nettet:

– Især de unge siger i stigende grad farvel til de store hjemmecomputere og bruger i stedet smartphones og tablets til at søge efter produkter, de kan købe lokalt. Det stiller nye krav til virksomhedernes hjemmesider. Først og fremmest skal de være søgbare på mobilen, så kunderne kan finde de informationer, som de efter­spørger. Det bliver vigtigere og vigtigere, at virksomhederne tilpasser sig de nye mobile vaner, hvis ikke de skal risikere at tabe deres målgruppe på gulvet, siger Stefan Kercza.

Fem nye tendenser i den mobile økonomi

1. Mobilen er vores foretrukne søgeværktøj: 70 procent af danskerne har en smartphone, og for hver anden er den det foretrukne værktøj til at søge på nettet. Blandt de 16-34 årige har over 90 procent en smartphone.

2. Større forventninger til søgeresultaterne: I dag forventer danskerne informationer om alt fra pris, anmeldelser, aktuelle tilbud og produktbilleder, når de søger efter produkter forud for et køb.

3. Virksomheder skal være online: Butikker taber kampen om kunderne, hvis de ikke er på nettet. Over halvdelen af danskerne vælger nemlig en anden virksomhed, hvis de ikke finder, hvad de søger.

4. Brugeranmeldelser bestemmer: Danskerne læser i stor stil anmeldelser af produkter og tjenester på nettet, inden de vælger at købe noget. Det såkaldte ”word of mouse” bliver vigtigere og vigtigere.

5. Mobilsøgninger foregår i hjemmet: De fleste søgninger foregår hjemmefra. De ældre søger oftest fra skrivebordet, mens de unge søger fra sofaen eller sengen.

Powered by Labrador CMS