Advarer danskere: Ny svindelmetode er ekstremt aggressiv
Du skal være opmærksom lige i øjeblikket
En ny svindelbølge rammer danske energikunder med en aggressiv metode, der forsøger at skræmme modtagere til at betale falske regninger.
Det største energiselskab i Danmark advarer nu alle sine kunder om risikoen for at blive narret. Det skriver B.T.
Phishing i stor skala
Svindlerne sender e-mails og sms’er, hvor de påstår, at kunder risikerer at få lukket for strømmen, hvis de ikke betaler et beløb.
Typisk opkræves 128 kroner eller 322 kroner.
Metoden kaldes phishing og går ud på at stjæle penge og personlige oplysninger online.
Andel Energi understreger, at truslerne er falske. "Vi truer aldrig med at lukke for strømmen," skriver selskabet i en pressemeddelelse.
Råd til kunderne
Mange kunder er allerede blevet kontaktet af svindlere, og selskabets kundeservice er midlertidigt belastet af det høje antal henvendelser.
Du skal derfor være tålmodig.
Sådan spotter du svindel
Andel Energi har udarbejdet en guide til at genkende phishing.
Generelt bør man aldrig trykke på links i uventede beskeder og altid kontrollere regninger direkte via selskabets officielle kanaler.
Svindlerne udnytter, at de fleste danskere er afhængige af stabil energiforsyning, og forsøger at skabe panik for hurtigt at få betaling.
Med over 1,2 millioner privat- og erhvervskunder kan konsekvenserne af denne svindel blive omfattende.
Virksomheden opfordrer alle til at være ekstra opmærksomme, tjekke oplysninger grundigt og kontakte kundeservice, hvis noget virker mistænkeligt.