Benzinkrigen raser: Her er det billigst

Siden 1. februar har benzinselskaberne bekriget hinanden. Til forbrugernes fordel.

Benzinkrigen raser i Danmark. Til forbrugernes fordel. Foto: Nils Meilvang.
Benzinkrigen raser i Danmark. Til forbrugernes fordel. Foto: Nils Meilvang.
Udgivet Opdateret

Circle K forsøgte for knap to måneder siden med en strategi, hvor prisen på selskabets benzin skulle være den samme – lave – henover dagen. En forskel fra, hvor den falder i løbet af dagen og natten, som det har været kendt længe. Derfor satte selskabet prisen ned med 40 øre per liter.

– Det gør man jo for at trække folk ind i butikken henover hele dagen, siger Allan Lykke Christensen, forbrugerøkonom i FDM, Forenede Danske Motorejere, til Newsbreak.dk.

Den tendens hoppede Q8 hurtigt på, men ifølge Allan Lykke Christensen gik det ikke umiddelbart som de to selskaber havde håbet; de andre benzinselskaber kom nemlig med et modsvar – endnu billigere benzin og diesel.

Liste- og pumpepris

Selskaberne har en listepris og en vejledende pumpepris. Listeprisen er den, der bliver lagt af selskaberne, pumpeprisen den pris, den reelt bliver solgt til.

Listeprisen vil ifølge Allan Lykke Christensen typisk være den, man kan se på motorvejene.

– For der er ingen umiddelbare konkurrenter, siger han og hentyder til, at prisen så her er højere end steder, hvor der ligger benzintanke i nærheden.

Forskellen mellem listepris og vejledende pumpepris kan være omkring 1,20 kroner.

Der er ikke så mange muligheder for at trække kunder til end at justere på priserne.

– Der er ikke meget, der er så homogen en vare som brændstof, siger Allan Lykke Christensen.

Med den udtalelse mener han, at ‘varen’ er fuldstændig ens fra ‘butik til butik’.

– Så forsøger de godt nok med forskellige adjektiver, med det er et markedsstunt, siger Allan Lykke Christensen.

Betyder ikke så meget

Ifølge forbrugerøkonomen er der i Danmark et uforholdsmæssigt stort antal tankstationer i forhold til indbyggere i Danmark. Det kommer med tiden til at koste nogle lukninger. Også selv om danskerne pendler mere end før i tiden.

– Bilerne kører jo også længere og længere på literen, som Allan Lykke Christensen siger.

At vi pendler længere betyder dog ikke så meget i danske familier i det store bil-budget.

Som sådan heller ikke benzin- og dieselpriser, men det er ifølge Allan Lykke Christensen bare et sted, hvor danskerne er meget opmærksomme på, hvor meget de skal betale.

Har du en bil, der kører 20 kilometer på literen og kører 20.000 kilometer per år, betyder en krones billigere brændstof en årlig besparelse på 1000 kroner.

Man kan jo heller næppe undgå at se tankstationernes farvestrålende prisskilte.

500.000 tal

Hos FDM logger man dagligt benzinpriserne og udregner på den måde månedens gennemsnitlige benzinpris.

De daglige priser kommer fra forbrugerne, der indtaster, hvad de har givet for brændstoffet. Og det er der mange forbrugere, der gør.

– Vi får omkring 500.000 priser per måned, så jeg er ret sikker på tallet, siger Allan Lykke Christensen, der bruger prisen på 95 oktan som medianen.

Hvor er det så billigst

Som tidligere beskrevet er det ikke på motorvejen, du skal tanke, hvis du vil spare penge på bilbudgettet.

Det skal du til gengæld gør der, hvor der ligger flere tankstationer i umiddelbar nærheden af hinanden.

– Det kan for eksempel være på indfaldsveje og byerne. Her er krigen nærmest nede på gadeniveau, siger Allan Lykke Christensen.

Hvornår krigen stopper i denne omgang, har forbrugerøkonomen ikke et umiddelbar bud på.

Andet er han dog fuldstændig sikker på: Benzinkrigen er kun til forbrugernes fordel.

Powered by Labrador CMS