Bilgigant med stort løfte: Vores elbilbatterier skal holde i 40 år

Elbilbatteriet mangler dog lige at blive bygget

Toyota lover nu elbilbatterier, der holder i 40 år
Offentliggjort

En teknologisk milepæl kan være på vej i autobranchen. 

En af verdens største bilproducenter, Toyota, hævder nu, at kommende elbilbatterier kan opnå en levetid på helt op til 40 år. 

Ambitionen bygger på udviklingen af solid state batterier, som i flere år har været omtalt som næste store gennembrud, men som endnu ikke er slået igennem i masseproduktion. Det skriver carexpert.

Et løfte der udfordrer hele branchen

Under en præsentation på en international motorudstilling fortalte selskabets ledende batteriingeniør, at målet er at hæve batteriers kapacitetsholdbarhed markant. 

Han sagde, at de nuværende lithiumbatterier normalt kan bevare 90 procent af kapaciteten i omkring ti år, mens de nye solid state batterier sigter efter at levere det samme niveau i fire årtier. 

Udsagnet har allerede skabt debat, for en levetid af den størrelsesorden vil ændre både biløkonomi og produktionsstrategier.

Hvis batterier i fremtiden holder så længe, vil de sandsynligvis overleve selve bilen. 

Det kan i teorien betyde et marked for batterigenbrug på tværs af modeller og generationer. 

Det vil også potentielt mindske behovet for udskiftning og nedbringe omkostningerne over en bils samlede levetid.

Teknologien er lovende men ikke færdig

Solid state batterier lover hurtigere opladning, højere sikkerhed og lavere vægt. 

Det nye element i producentens udmelding er den ekstreme holdbarhed, som har fået både entusiaster og analytikere til at løfte øjenbrynene. Branchen har dog hørt store løfter før. 

Flere selskaber har udviklet lovende prototyper, men ingen har endnu formået at industrialisere teknologien.

Realisme kontra visioner

Mange eksperter forventer, at de første solid state batterier bliver dyre og kun gradvist finder vej til massemarkedet. 

Forbrugere får altså ikke et 40 års batteri i garagen i morgen. 

Men hvis producentens løfte holder, kan det blive et historisk skifte for elbilen og samtidig ændre måden vi tænker bilens levetid på.

Powered by Labrador CMS