Butikstyverier gør det dyrere at handle

Butikstyveri går udover forbrugerne. Foto: Iris/Scanpix (Modelfoto)
Udgivet Opdateret

Butikstyverier er ikke kun et problem for de forretninger, der i stigende grad får besøg af de langfingrede tyveknægte. Forbrugerne rammes nemlig også i form af stigende priser på varer for at dække tabet.

Det går ud over forbrugerene, når butikker i stigende grad bliver udsat for butikstyverier. Det forklarer John Wagner, administrerende direktør i De Samvirkende Købmænd, over for Berlingske:

»Der er ingen tvivl om, at butikstyverier er en omkostning for købmændene. Og der er desværre kun ét sted, de penge kan tages fra, og det er priserne. Det betyder, at kunderne kommer til at dække tabet,« siger direktøren for brancheorganisationen, der tæller blandt andet Rema1000, Spar og SuperBest.

I Berlingske mandag tegnes der et billede af, at købmænd ikke føler, at politiet tager dem alvorligt, når de ringer og anmelder butikstyverier. Således har to ud af tre af de 90 adspurgte i en medlemsundersøgelse i De Samvirkende Købmænd svaret, at politiet ikke rykker ud, når de ringer. Et billede, der bakkes op af Coop, som ejer 1.200 Irma-, Kvickly-, Fakta- og Brugsen-butikker i Danmark.

2014-nøgletal fra Rigspolitiet viser, at butikstyveri er et stigende problem: I 2013 var der 12.363 anmeldelser i kategorien »købmand/supermarked/mejeri«, mens det tal var steget til 13.010 sidste år.

Og konsekvensen af det stigende antal tyverier kan aflæses direkte på prisskiltene, bekræfter også Coop:

»Der er kun kunderne til at betale. Det er de ærlige kunder, der betaler for tyvene,« siger informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen.

Og selv om det måske ikke er meget, der skrues op for priserne, så kan det ifølge John Wagner stadig mærkes i et almindeligt husholdningsbudget:

»En, to eller tre procent betyder stadig meget for indkøb af dagligvarerne i hverdagen,« siger han.

Kritikken af politiets indsats har mandag fået regeringen til at love, at den vil undersøge, hvorfor flere købmænd oplever, at politiet ikke kommer, når de ringer og anmelder butikstyverier.

Rigspolitiet henviser i Berlingske til, at der findes en såkaldt »servicedeklaration«, der klart siger, at købmænd som udgangspunkt skal indsende en skriftlig anmeldelse, og at politiet således kun skal rykke ud, hvis tyven eksempelvis er under 18 år, ikke er herboende udlænding, eller hvis gerningsmanden optræder voldeligt eller truende.

Powered by Labrador CMS