Danskerne elsker den: Salg af denne dagligvare er steget med 500 procent

Salget af denne vare er eksploderet

Danskerne elsker at købe denne dagligvare
Offentliggjort

Danskerne har i stigende grad rettet blikket mod grænsehandlen for at finde billigere alternativer til hverdagsvarer. 

Særligt én vare har oplevet en eksplosiv efterspørgsel, og salget har taget fart på rekordtid. Det skriver B.T.

Mærkevaremælk hitter i Tyskland

Salget af Thise Mejeri-mælk i de tyske Fakta-butikker, som drives af Coop, er steget med 500 procent det seneste år. 

Ifølge direktør Kasper Allermann skyldes det ikke kun den traditionelle grænsehandel med øl og slik, men især dagligvarer, som danskerne ellers køber dyrt herhjemme.

Prispresset driver danskere mod grænsen

Fødevarepriserne i Danmark er steget med næsten 31 procent over de seneste fire år, og det presser forbrugerne til at finde billigere alternativer. 

I Tyskland kan danske mærker sælges til lavere priser takket være færre afgifter, lavere moms og mindre omkostningstunge butikker. 

Det giver danske kunder incitament til at købe mere, når de alligevel er over grænsen.

Hverdagsvarer får mere opmærksomhed

Ud over mælk oplever Coop i Fakta Tyskland også vækst i salget af frugt, grøntsager, kød og pålæg. 

Den samlede stigning ligger på over 10 procent det seneste år i de tre store butikker syd for grænsen. 

Trendanalytikere vurderer, at udviklingen sandsynligvis vil fortsætte, så længe prispresset på fødevarer i Danmark stiger.

For danske forbrugere har grænsehandlen således udviklet sig fra et supplement til en vigtig måde at få hverdagsvarerne billigere på. 

Salget af Thise-mælken er blevet et symbol på, hvordan prisforskelle kan ændre indkøbsvaner på kort tid.

Powered by Labrador CMS