De første kom lørdag: Kæmpe kø foran ny elektronik-gigant

Køen er lang ved åbningen af nyt elektronikvarehus POWER i Glostrup mandag morgen. Foto: Linda Kastrup/Scanpix.
Udgivet Opdateret

Mandag morgen slog Expert-koncernen for første gang dørene op til et nyt mega-varehus i Glostrup under navnet »Power« – den første af fem store elektronik- og hvidevarebutikker, som Power åbner i år.

Efter mange år med massivt underskud på det danske elektronikmarked, er dette et historisk comeback-forsøg fra den norske Expert-koncern, som har investeret et trecifret millionbeløb i missionen om at sidestille sig med Elgiganten i kundernes bevidsthed. Ambitionen er at få 25 såkaldte high street-varehuse spredt over hele landet. Intime indkøbsmiljøer som skal stå i kontrast til Elgigantens åbne haller.

Men Elgiganten dominerer med deres 30 varehuse det fysiske elektronikmarked i Danmark, og udsigten til skærpet konkurrence skræmmer ikke Elgigantens topchef Peder Stedal:

»Branchen har altid være præget af hård konkurrence, så det er vi vant til. Nye butikker dukker jævnligt op, men mange lukker også igen. Vi er danskernes foretrukne elektronikkæde, og det vil vi blive ved med at være,« siger Peder Stedal.

Men det trækker op til storm, mener Dorte Wimmer, der er ekspert i detailhandel og forbrugeradfærd ved Retail Institute Scandinavia.

»Power træder ind på et marked domineret af Elgiganten, og nu er kanonerne ladt. For Power er nødt til at positionere sig i forbrugerens bevidsthed lynhurtigt. Kommunikere at de kan tilbyde noget særligt og bevise det. Og det betyder priskrig,« siger hun.

Udover Elgiganten skal Power også konkurrere mod voksende digitale aktører som blandt andre Wupti.com og Dustin. E-handlen vokser med uformindsket styrke, og danske kunder vil i løbet af 2015 købe for omkring 90 milliarder kroner over internettet, forventer Foreningen for Dansk Internet Handel. En tredobling på seks år.

Dorte Wimmer mener dog, at der er ved at ske en ændring forbrugeradfærden, som på trods af de fysiske begrænsinger vil sikre en stabil kundestrøm til både Elgigantens og Power’s varehuse.

»Efter mange år hvor nettet har stormet frem, ser vi nu at de fleste forbrugere foretrækker at handle elektronik i en kombination af online og fysiske butikker. Det kan være at kunden køber varen online men henter den i butikken eller omvendt,« siger hun og peger på, at især kvinder foretrækker at handle i den fysiske butik.

 

Powered by Labrador CMS