Denne vinter skaber uventet udfordring for bilister

Vinteren irriterer DMI og giver Vejdirektoratet nok at lave.

Vejdirektoratet har haft mere at se til, hvad saltspredning angår, denne vinter, end man skulle tro. Foto: Henning Bagger/Scanpix.
Udgivet Opdateret

Går du og tror, at en vinter så mild og fri for sne og rigtig kulde, som den vi er midt i nu, gør det lettere for Vejdirektoratet at holde de danske veje fri for glatføre, så kan du passende tro om igen.

Vejdirektoratet skriver således i en pressemeddelelse, at saltbilerne i denne vinter har været mere på arbejde, end de ville være normalt ved vintertide. Det skyldes vejret, der byder på fugt i luften og temperaturer, der ligger lige omkring frysepunktet.

– Vores tal viser, at vi indtil videre i denne vinter faktisk har brugt lidt mere salt, end vi plejer at gøre på en normal gennemsnitsvinter, siger områdechef Charlotte Vithen fra Vejdirektoratet, i pressemeddelelsen.

Det betyder, at man som bilist skal være særligt opmærksom på vejret, der kan drille mere, end man skulle tro for en relativt mild vinter. For til trods for, at vinteren ellers ikke har budt på særligt vinterligt vejr, har man haft nok at lave hos Vejdirektoratet.

– Det skyldes, at det kolde og fugtige vejr kræver en stor indsats mod rim og is på kørebanen. Mange trafikanter tror måske, at vores vintertjeneste nærmest kan holde fri, så længe dagstemperaturen holder sig på den rette side af frysepunktet, men det er langt fra tilfældet. Vi er nødt til at være aktive med saltbilerne for at holde vejene sikre og farbare til glæde for bilisterne, siger Charlotte Vithen i pressemeddelelsen.

Enten/eller vejr

Hos Danmarks Meteorologiske Institut, DMI, sidder meteorolog Trine Pedersen. Hun er ofte klar med en vejrudsigt, og en advarsel om glatføre, tidligt om morgenen, når danske nyhedsmedier ringer til DMI for at få en frisk vejrudsigt.

Hun fortæller til Newsbreak.dk, at vejr som det, Danmark har denne vinter, slet ikke er noget, man nyder hos DMI. Det er et enten/eller vejr, der ikke kan finde et permanent ståsted højt eller lavt på termometeret.

– Var der bare frostvejr hele tiden, ville det være let at sige “gør noget ved vejene,” siger Trine Pedersen til Newsbreak.dk.

Vil ikke forstyrre bilisterne

Netop fordi, vejret hele tiden veksler mellem få plus og få minusgrader, kan man hos DMI ikke slappe af og sige til danskerne, at der enten er udsigt til glatte veje et godt stykke tid ud i fremtiden, eller det modsatte.

Saltspredning vinteren 2017/18

Samlet set har Vejdirektoratets saltbiler ved midten af januar brugt 26.555 tons salt i denne vinter.

Det er godt seks procent mere end på dette tidspunkt i en gennemsnitlig vinter.

Saltbilerne er indtil videre blevet aktiveret i det, der svarer til 47 landsdækkende udkald, hvilket også er en smule over normalen.

Eftersom et landsdækkende udkald sender omkring 130 saltbiler på gaderne, så betyder det, at Vejdirektoratet havde 3.400 enkeltture med saltspredere ude at køre i december måned.

Kilde: Vejdirektoratet. 

– Vi vil helst have en meget mild eller meget kold vinter. Så har vi det nemmest med glatføre, fortæller Trine Pedersen.

Denne vinter ligger lige midt i den drøm, og derfor har man, paradoksalt, nok at lave hos Vejdirektoratets vintertjeneste i Aalborg. Her sidder der ansatte døgnet rundt, der holder øje med vejrtet, og er der udsigt til glatte veje, bliver saltsprederne sendt afsted, oftest tidligt om morgenen, men generelt når der er brug for det.

– Vores mål er at forstyrre trafikken mindst muligt. Derfor prøver vi at få saltet vejene, inden morgenpendlerne for alvor dukker op, så de store saltbiler ikke fylder på vejene. Og derfor er vores arbejde usynligt for de fleste af trafikanterne,  siger Charlotte Vithen i pressemeddelelsen.

Powered by Labrador CMS