Derfor bør du vente med at købe et smartwatch

Foto: Apple.
Udgivet Opdateret

Forbrugerne tøver med at købe smart-ure. Måske fordi hverken Apple eller andre producenter ved, hvad det gode ur skal kunne, mener ekspert.

Den seneste store teknologi-dille går under navnet smartwatch. Armbåndsuret er blevet en ny kampplads for firmaer som Apple, Google og Samsung, ligesom smartphones og til dels smart-tv har været det tidligere.

Mange er blevet lokket til at købe ‘smarte’ produkter i de senere år, men spørger man eksperter på området, mangler vi endnu et overbevisende bud på, hvorfor vi også skal tage en computer på håndleddet.

– Sagen er, at producenterne heller ikke rigtig ved det endnu, forklarer redaktør på det nordiske teknologi-magasin “Lyd og Billede”, Peter Gotschalk.

Han har netop testet de fleste af de tilgængelige smart-ure på markedet og det nye Apple Watch, som endnu ikke er sat til salg i Danmark.

Apple Watch er ikke fuldtræffer endnu

Apples meget omtalte armbåndsur Apple Watch var udset til at være den ledestjerne, andre ville spejde efter, fordi amerikanerne havde så stor succes med smartphones og tablet-pc’er.

Indtil videre har firmaet bag iPhone og iPad dog ikke leveret den fuldtræffer, mange ellers havde håbet, mener Peter Gotschalk.

Uret har for mange børnesygdomme og er for dyrt i forhold til, hvad man bruger det til.

– Apple Watch er det foreløbigt bedste bud på, hvad et smartwatch kan og skal. Uret skal være et slags filter mellem dig og din smartphone, så du bruger din smartphone mindre. Spørgsmålet er om det er nok til at retfærdiggøre en helt produktkategori, siger Peter Gotschalk.

I stedet for at bruge tid på at tjekke mail og sms’er på din smartphone, kan du nøjes med at skimme dem på dit ur, hvilket mange vil sætte pris på.

– Vi er blevet en slags zombier, som er dybt afhængige af vores smartphone. Et smart-ur skal gøre os mindre afhængige, og det lykkes langt hen af vejen. Til gengæld mangler urene funktioner, som man har lyst til at bruge, siger Peter Gotschalk.

Uret vil helst have os til at reagere på notifikationer og andre henvendelser, men reagerer man, kræver det, at man taler til uret i bestemte stemmekoder. Det kræver en del kræver tilvænning, lyder vurderingen.

Andre producenter i samme startvanskeligheder

Motorola, LG og Samsung var hurtigere ude end Apple med deres bud på et smartwatch, og her er problemerne de samme som med Apple Watch.

Særligt Googles styresystem Android Wear, som mange smart-ure benytter, er akavet at bruge, fordi det er meget afhængigt af stemmekommandoer, mener Peter Gotschalk, som i sidste ende har valgt at anbefale Apple Watch, hvis man meget gerne vil have et smartwatch.

Han tvivler dog på, at mange vil skifte deres almindelige armbåndsur ud med Apple-uret.

For langt de fleste forbrugere giver det mere mening at vente på næste generation.

– Med mindre du har et brændende ønske, må rådet være: Vent!, siger Peter Gotschalk.

Salget er faldet

I USA skriver flere medier da også, at salget af uret er faldet markant siden lanceringen i april måned.

Problemet for Apple og andre smartwatch-producenter er ikke kun, at teknologien stadig halter, men også, at smart-urene konkurrerer med traditionsrige ur-fabrikanter, hvor konkurrencen er benhård, mener reklamemanden Thorkild Bjerre.

Mange af urmagere fra Schweiz har over 100 års erfaring med at designe og markedsføre ure, som de får forbrugerne til at eftertragte på grund af design, luksus og historie, påpeger han.

– Wearables -altså det at man tager teknologien på kroppen, giver rigtig god mening. Spørgsmålet er måske bare, om uret er det mest oplagte sted, hvis konsekvensen bliver, at du konkurrerer med ure som Rolex og Omega, siger Thorkild Bjerre, som er founding partner i bureauet Another.

Om smartwatches – eller smart-ure – bliver en fiasko eller succes er dog for tidligt at spå om, mener han.

Det tog også nogle år, før iPhone og andre smartphones fik fat i forbrugerne.

Men skal det lykkes, kræver det, at designet er godt nok til, at forbrugerne vil gå med smart-urene i stedet for deres almindelige ur, og med hensyn til design er Apple da også stadig foran de andre producenter af smart-ure på markedet, vurderer Thorild Bjerre.

Fakta

Et smartwatch – eller smart-ur – kan mere end bare at fortælle, hvad klokken er. De fleste smart-ure kan gå på nettet, sende sms’er og bruges til betaling i butikker.

De populære Google-baserede Motorola Moto 360 og LG G Watch kan i øjeblikket fås fra 1500-2000 kroner, mens Samsungs version Gear S koster cirka 2500 kroner. Apple Watch kan endnu ikke fås i Danmark, men det billigste forventes at få en pris på cirka 3000 kroner.

/ritzau/FOKUS

Powered by Labrador CMS