Derfor skrotter Taylor Swift Spotify

Foto: Instagram
Udgivet Opdateret

Taylor Swift dropper samarbejdet med Spotify

Det handler om cool cash og forretningsmodeller.

Da sangerinden Taylor Swift og pladeselskabet Big Machine i sidste uge meddelte, at de fjerner hele hendes musikkatalog fra streamingtjenesten Spotify, var det af den klare overbevisning, at den store amerikanske stjerne kan tjene mere på at sælge sin musik gennem et pladesalg.

Sangerindens seneste album »1989« blev udgivet i sidste uge og forventes at sælge mere end en million eksemplarer plader i USA alene, og holder det stik, bliver det årets første album, der når over millionen.

Men satsningen på pladesalg frem for streaming er ikke noget, man kommer til at se mere af på sigt i musikindustrien, vurderer Jan Damsgaard, der er digital vismand og professor ved IT Management på Copenhagen Business School.

Han mener, en digital tilstedeværelse er vejen frem:

»Der er sket en digitalisering af pladeindustrien. Vi har haft en tid, hvor forbrugerne downloadede ulovligt fra nettet, og efter støvet har lagt sig fra den pirattilværelse, er man nu ved at finde nye forretningsmodeller i branchen«, siger han.

Men samtidig tilføjer han, at man endnu ikke har fundet en model, der for alvor gør det interessant for kunstnerne at lægge deres musik ud på tjenester som Spotify, fordi de bliver for dårligt betalt.

Som musiker og den, der har rettighederne til musikken, får man 70 procent af de indtægter, Spotify skraber ind fra abonnementer og reklamer. Men når en sang bliver streamet, tjener kunstneren ifølge Financial Times gennemsnitligt kun en brøkdel af en cent i indtægter sammenlignet med en dollar ved et salg af et enkelt download – og endnu mere ved et CD-salg.

Streaming i vækst

Ifølge Wall Street Journal oplever man i USA, at antallet af downloadede singler er faldet med 11 procent siden sidste år, og antallet af downloadede album er faldet med 14 procent.

Samtidig er antallet af streamingservices steget med 28 procent. Både Spotify og konkurrenter så som Apple Inc. oplever en enorm vækst inden for streaming, mens antallet af solgte downloads hos Apples iTunes Store er faldet med mere end 13 procent i år.

Chefen bag pladeselskabet Big Machine, Scott Borchetta, har længe argumenteret for, at væksten inden for musikstreamingtjenester som Spotify har været med til at tage en stor bid af pladesalget og downloads. Derfor var Taylor Swifts album »Red« fra 2012 i mere end seks måneder siden udgivelsen ikke tilgængeligt på streamingtjenester, og albummet solgte mere end en million plader på den første uge i USA alene.

Den strategi sætter flere eksperter stort spørgsmålstegn ved. Musikindustrianalytiker Mark Mulligan har til Financial Times spået, at streaming vil være altoverskyggende om fem år – det vil pladesalg ikke. Han tror ikke på, at Taylor Swift vil kunne sælge en million album i 2019.

Ifølge den digitale vismand Jan Damsgaard skal musikbranchen hente sine indtægter hjem fra et helt andet sted end på pladesalget fremover:

»Det er i højere grad merchandise, koncerter og reklameindtægter, man kommer til at tjene sine penge på i musikbranchen. Derfor skifter indtjeningsmodellen fra plader og album til at blive optrædener og sponsoraftaler,« vurderer han.

Pressede pladeselskaber

Ifølge Wall Street Journal er det typisk pladeselskaberne, der bestemmer, hvilke tjenester, der skal have adgang til kunstnerens musik, og hvor stort et omfang, de skal have adgang til. Men nogle få af de største stjerner har fortsat selv styringen, og store navne som Beattles og Radiohead har styret bevidst uden om en aftale med Spotify eller har boykottet tjenesten på grund af uretfærdig betaling.

Jan Damsgaard er ikke i tvivl om, at det fortsat er nødvendigt for kunstnerne at være til stede på streamingtjenester, men de behøver ikke have et stort pladeselskab bag sig for at være på Spotify, vurderer han:

»De har mulighed for at gå uden om pladeselskaberne, fordi de ikke længere har brug for, at de distribuerer deres plader for dem. Det handler i langt højere grad om at være synlig for sine fans på eksempelvis de sociale medier,« siger han og understreger, at pladeselskaberne er en presset industri.

På en konference i sidste uge afholdt af Wall Street Journal var topchefen i Universal Music Group, Lucian Grange, heller ikke i tvivl om, at streaming er fremtiden for musikbranchen. Han påpegede, at streaming fremover vil være med til at sikre, at kunstnere vil blive betalt for deres sange gennem hele livet i stedet for blot én gang – nemlig når deres album udkommer.

Powered by Labrador CMS