Det farlige fyrværkeri: Her er ALT du skal vide

Sikkerhedsstyrelsen håber, at de med kampagner på sociale medier kan mindske fyrværkeriskader blandt børn.

Udgivet Opdateret

Sikkerhedsstyrelsen prøver igen i år at bruge Snapchat til at minde børn om at bruge sikkerhedsbriller nytårsaften.

– Snapchat er målgruppens foretrukne medie at kommunikere igennem. Så vi håber, at vi ved at være der, hvor de unge er, kan minde dem om, at sikkerhedsbrillerne skal på, siger Mette Cramon, kommunikationschef i Sikkerhedsstyrelsen.

På Snapchat sender man typisk billeder og korte videoer til venner og bekendte. Hertil er der en række filtrer, hvor man for eksempel kan give sit motiv hat eller overskæg på.

– Der er rigtig mange, der sender en nytårssnap. Og jo flere gange vi kan minde de unge om at følge sikkerhedsrådene, des større er sandsynligheden for, at de ryger ind på rygraden, siger Cramon.

Youtube-stjernerne Alexander Husum og Niki Topgaard har lavet to videoer i samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen. De skal vise deres tusindvis af unge fans vigtigheden af de øvrige fyrværkeriråd.

Igen er tanken at møde børn og unge, der hvor deres opmærksomhed i forvejen er rettet.

– Vi ved godt at 10-13-årige ikke sidder og ser TV2-nyhederne. Men de kigger på youtubere. Så derfor er det en god måde at komme i dialog med dem på, fordi vi bliver i deres sprog, siger Cramon.

I nytårsdøgnet 2017-2018 brugte en million unikke brugere Sikkerhedsstyrelsens Snapchat-filter.

De sendte i alt fem millioner snapchatbeskeder, hvori filteret indgik.

Samtidig oplevede man et fald på 20 procent i antallet af 0-14-årige tilskadekomne.

Hvorvidt kampagnerne har haft en direkte effekt på den udvikling, er imidlertid svært at måle.

– Vi er jo vestjyder i Sikkerhedsstyrelsen. Derfor er vi ikke meget for at tage æren for et fald i ulykker. Det samlede antal ulykker er heldigvis relativt lavt, så der er mange faktorer, der kan spille ind, siger Cramon.

Sikkerhedsstyrelsen har desuden iværksat en landsdækkende skolekampagne og udsendt annoncer på andre populære sociale medier som Facebook og Instagram.

Her er de farlige produkter

Få dage før nytår advarer Sikkerhedsstyrelsen danskere om 12 forskellige typer fyrværkeri, der alle er tilbagekaldt fra det danske marked.

Der er forskellige årsager til, at de forskellige produkter er fjernet fra hylderne, men fælles for dem er, at de ikke må bruges.

Blandt de problemer, Sikkerhedsstyrelsen omtaler, er risikoen for, at en raket går af i for lav højde, hvilket kan føre til både forbrændinger og øjenskader hos dem, der står for tæt på.

Andre produkter kan give høreskader, og andre produkter igen har problemer med lunten, der risikerer at brænde for længe, inden produktet går af.

Der er i alt tale om følgende 12 forskellige fyrværkeri-produkter, man bør holde sig fra:

Incredible batteri

4″ Incredible kugleraket

Cake D Batteri

Fyrværkerens batteri 16 skud

Rocket Strike – pakke med tre styk

Magical Ball 5ran romerlys

Missil raket

Big Bang raket

Royal Classic Bombe

2″ Brocade Crown raket

Astronaut Raket

Parachute Raket

Powered by Labrador CMS