Disse levende ting ‘bor’ i din bil

Her kan du se, hvad værkstedet finder i din bil, når den er til service. Og det er ikke småting.

Udgivet Opdateret

Denne journalist har en ven, der engang, for mange år siden, skal det lige nævnes, havde problemer med at starte sin gamle Ford Fiesta.

Uanset hvor meget, han drejede på nøglen, kom den postkasserøde bils motor aldrig sådan helt rigtig i gang.

På et tidspunkt rejser vennen sig fra førersædet, går hen foran bilen og åbner motorhjelmen for at se, om han kan lokalisere problemet.

Ordet ‘lokalisere’ er måske ikke det helt rigtige at bruge i den sammenhæng, men problemet viste sig at være, eller rettere, havde været, en kat.

For selvsamme dyr var på en eller anden måde kommet i klemme i motoren. Og kunne, for nu at bruge orden alligevel, lokaliseres i hele motorrummet.

Billeder fra et rustbehandlingsværksted viser nu, at der kan bo andre (levende) væsener og ting i ens bil.

Dem kan du se i galleriet over artiklen.

Men hvad er det, der ligger til grund for livet under overfladen?

Vand under plastpladerne

De fleste nyere biler er udstyret med plastplader i undervognen for at give mindre vindmodstand og spare på brændstoffet. De plader er åbenbart lidt let at komme udenom. Problemet er så, at der kan samles store mængder vand og skidt under pladerne. Altså udover de organismer, du kan se i billedgalleriet.

Det kan resultere i alvorlige rustangreb med store konsekvenser både for sikkerheden og pengepungen.

For at løse problemet i tide anbefaler Teknologisk Institut, at man får rustbeskyttet sin bil og undersøgt hvor meget fugtigt skidt, der rent faktisk sidder under plastpladerne.

– Fra Teknologisk Institut vejleder vi om, at plastpladerne fjernes af et rustbeskyttelsescenter inden rustbeskyttelsen foretages. Hvis ikke, er der risiko for, at der dannes rust bag pladerne, og det reducerer værdien af rustbeskyttelsen og bilens levetid, siger Kristian Eldam, centerchef hos Teknologisk Institut, i en pressemeddelelse.

Rustbeskyttelse til nye biler

– I mange af de nye biler kan der samle sig op til 10 liter kondensvand samt store mængder snavs, som sætter sig bag undervognens plastplader, i hulrum og i lyddæmpende svampe. Disse svampe kan indeholde store mængder vand, som er hovedårsagen til rustdannelsen. Resultatet er, at det metal, som alle biler består af, ruster, siger Mogens Vestergaard Hansen, teknisk chef hos Dinitrol.

Det er altså kun biler af nyere dato, der har monteret de omtalt plastplader. Så er du den lykkelige ejer af sådan en, kan det være en god ide at overveje en rustbeskyttelse.

Powered by Labrador CMS