Dom i dieselsagen: Disse biler kan have snydechippen

Er du ejer af en af disse bil-modeller, kan du bidrage til væsentlig mere forurening, end du går og regner med.

Det er blandt andet modeller fra VW, Audi, Skoda og Seat, der er forsynet med den software, der får dieselbiler til at fremstå mere miljøvenlige, end de er. Klik rundt i galleriet for at se, præcis, hvilke modeller det drejer sig om. Foto: Henning Bagger/Scanpix
Det er blandt andet modeller fra VW, Audi, Skoda og Seat, der er forsynet med den software, der får dieselbiler til at fremstå mere miljøvenlige, end de er. Klik rundt i galleriet for at se, præcis, hvilke modeller det drejer sig om. Foto: Henning Bagger/Scanpix
Udgivet Opdateret

I 2015 kom det frem, at  Volkswagen koncernen havde fiflet med software i millioner af dieselbiler verden over, så de fremstod mere miljøvenlige, end de var. Sagen har nu belastet Volkswagen i fem år.

Der er ifølge FDM  tale om biler, der er forsynet med de kendte 1.6 og 2.0 TDI-motorer, EA189, der blev produceret i perioden 2008/2009 til 2014/2015.

Som Newsbreak tidligere har skrevet, er der tale om ikke mindre end 11 millioner biler, blandt andet modeller fra VW, Audi, Skoda og Seat, som på verdensplan er forsynet med softwaren. Alene i Danmark kan der køre flere end 10 millioner biler rundt som ikke nødvendigvis er, men KAN være blandt dem.

I galleriet over artiklen kan man se hvilke modeller af de fire førnænvte bilmærker, det drejer sig om. 

Vær opmærksom på, at følgende modeller mangler i galleriet: VW Caddy, VW Caravelle, Skoda Rapid og Skoda Roomster.

Bilgiganten blev afsløret i at have manipuleret med data om udledning af skadelige gasser ved med en hemmelig softwaremekanisme at have sikret, at bilerne på vejene kunne udsende op til 40 gange så stor en mængde kvælstofilter, som måleudstyr ville vise under en test.

Omkring 68.000 bilister har allerede sagsøgt Volkswagen som følge af dieselgate, som skandalen er er blevet navngivet og flere ventes at følge.

Ikke mindst efter, at tysklands øverste, civile domstol i en med spænding imødeset dom mandag den 25. maj afgjorde, at en 65-årig mand har ret til erstatning for købet af en VW Sharan i 2014 som følge af den såkaldte dieselgate. Dermed blev en afgørelse fra en lavere domstol stadfæstet.

VW har siden 2015 betalt mellem 140-200 milliarder kroner i bøder, erstatninger samt forlig, og i en erklæring fra bilgiganten mandag hedder det, at koncernen hurtig vil forsøge at få lukket de sager, der er anlagt, med “passende tilbud”.

Powered by Labrador CMS