Ekspert: Regler for droneflyvning håbløst utidssvarende

Foto: Scanpix.
Udgivet Opdateret

Når man i dag hiver en lille fjernstyret helikopter – også kaldet drone – ned fra legetøjshylden i supermarkedet, skal man sætte sig ind i kompliceret lovgivning og følge en række regler, hvis man ikke vil begå noget ulovligt.

Det er fint med regler, men de nuværende er håbløst utidssvarende, mener Anders la Cour-Harbo, lektor ved Aalborg Universitet og en af landets førende droneforskere. Han har på opfordring fra Trafikstyrelsen undersøgt, hvor farlige de små droner er.

»Selv om der findes i titusindvis af små helikoptere i de danske hjem, er betingelserne for, hvor, hvornår og hvordan man må flyve med dem, baseret på forældede regler fra dengang, en modelflyver vejede adskillige kilo, var på størrelse med en mindre sæbekassebil og kun blev brugt på særlige modelflyvepladser,« siger han.

Lempeligere regler

Anders la Cour-Harbo anbefaler mere lempelige regler for droner, der vejer under 250 gram. For at finde den vægtgrænse har han set på tre parametre: Hvor stor er sandsynligheden for, at en drone falder ned, hvor stor er sandsynligheden for, at den rammer nogen, og hvor stor skade vil den potentielt gøre på den, som den måske rammer.

»Den grænse kan man bruge i lovgivningen til at sige, at hvis dronen vejer under 250 gram, må man gerne flyve med den tættere på andre mennesker, over veje og andre steder, hvor der er folk til stede,« siger han og uddyber:

»Vejer den over 250 gram, træder der nogle andre, mere restriktive regler i kraft. Hele tanken er, at folk skal kunne gå i Føtex og købe en lille drone og gå hjem og flyve med den i baghaven uden at skulle kende luftfartsloven.«

Trods ønsket om en nem certificering er sammenhængen mellem vægt og potentiel skadevirkning dog ikke helt enkel, medgiver Anders la Cour-Harbo.

»En riffelkugle vejer for eksempel ikke mere end et par gram, men gør stor skade. Omvendt kan en drone af skum veje mange hundrede gram uden at kunne gøre særlig skade, hvis den rammer nogen. Så det har været en afvejning af, hvor meget man i gennemsnit kommer til skade, hvis man bliver ramt – i forhold til hvordan dronerne ser ud, hvor hurtigt de flyver osv.«

Powered by Labrador CMS