EL: Storebælt-rabat skaber ikke arbejdspladser

Arkivfoto: Michael Bothager/SCANPIX
Udgivet Opdateret

Venstre skyder helt forbi målet med forslaget om at gøre det billigere for bilpendlere at krydse Storebælt.

Det mener Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested (Ø), der er lodret uenig med Venstres Kristian Pihl Lorentzen (V), der forventer, at pendlerrabatten vil skabe vækst både på Vestsjælland og på Fyn.

»Der er ikke én eneste arbejdsplads i dette forslag. Den eneste vækst, Kristian Pihl Lorentzen får ud af dette forslag, er vækst i biltrafikken over Storebælt. Det er både til skade for klima og miljø. I stedet skal man fremme den kollektive trafik, men prisen for togpendlere forbliver den samme i Venstres helt forkerte forslag,« siger Henning Hyllested.

Venstre har tirsdag udtalt, at forslaget er fuldt finansieret i modsætning til eksempelvis SFs løfter om billigere kollektiv trafik. Men Henning Hyllested forstår ikke, hvorfor man vil regulere på noget, bare fordi man har råd til det.

»Beregninger har vist, at der er den pris på Storebælt, som der skal til. Derfor er det et rigtig dårligt forslag for at sige det mildt,« siger Henning Hyllested som mener, rabatten er målrettet helt forkert:

»Prisen for pendlere med 50 ture per måned over Storebælt er knap 4.000 kroner, hvilket giver en pris på knap 80 kroner per tur mod normalt 235 kroner. Dertil skal så lægges et ekstra fradrag på kørselsfradraget på 90 kroner. Man kan sige, at det på den måde er næsten gratis for bilpendlere at benytte Storebæltsforbindelsen,« siger Enhedslistens ordfører.

Venstre vil efter næste folketingsvalg vil indkalde forligsparterne bag Storebæltsbroen for at forhandle besparelsen hjem. Forligsparterne tæller de Konservative, som er positivt stemt over for forslaget og ønsker at gå endnu længere, samt Socialdemokraterne, som ifølge transportordfører Rasmus Prehn (S) vil se på forslaget.

Powered by Labrador CMS