En af sne - og en rigtig

Snedronningen skal genopsættes. Med hjælp fra en helt rigtig en af slagsen

Den 02.11.21 havde Dronning Margrethe den første arbejdsdag på H.C. Andersen balletten Snedronningen med deltagelse af danserne. Det er ottende gang H.M. Dronningen har sagt ja til at udfolde sine kreative evner i en balletforestilling i Tivoli. Denne gang bliver det Snedronningen, der er skrevet af H.C. Andersen. Det sker i samarbejde med musikeren Oh Land (Nanna Øland Fabricius) og den prisbelønnede koreograf Yuri Possokhov.
Udgivet Opdateret

Dronning Margrethe mødte spændt op til første mødedag på Snedronningen i Tivoli.

Det oplyser forlystelseshaven i en pressemeddelelse. 

Tirsdag havde dronning Margrethe, musikeren Oh Land og resten af holdet bag balletforestillingen Snedronningen første mødedag i Lumbysalen i Tivoli. 

Balletten, som Dronningen i 2019 kreerede både kostumer og scenografi til, vender nemlig tilbage i december, og det kræver en række fornyelser af både kostumer, scenografi og musik.

Dronningen kommer derfor til at være med under hele produktionen af genopsætningen. 

Foruden Balletchef for Tivoli, Peter Bo Bendixen og både store og små dansere fra Tivolis balletkompagni var også musikeren Oh Land og altså dronning Margrethe til stede. 

Dronningen fortæller om sine opgaver og overvejelser i forbindelse med genopsætningen:

- Vi har snakket meget om det, og er enige om, at der er ting vi godt kan gøre bedre endnu. Det er netop for eksempel at have en egentlig danser på scenen i rollen som Snedronningen, så det ikke bliver billeder, men vi får hende rigtigt at se og dermed understreger hendes farlighed. Og så er der små ting ved måden, vi gerne vil fortælle historien på, som bliver lavet lidt om, siger hun.

Ingen Oh Land på scenen

Til spørgsmålet om Oh Land får lyst til også at være med på scenen som danser siger hun:

- Jeg laver jo musikken, og synger på den indspillede version. Så jeg overlader trygt udførslerne til danserne, og glæder mig enormt meget til at se en danser i rollen som Snedronningen i denne version. Jeg har selv haft det kostume på, og det vejer rigtig mange kilo. Så hun kommer til at være i rigtig god form, når den her forestilling er slut.

Nye øjne på forestillingen

- Vi er så heldige, at vi har mulighed for – når vi laver vores store produktioner – at kigge på dem med kritiske øjne og kigge på, hvor vi føler, vi kunne blive endnu bedre. Det gør vi, hver gang vi laver de her produktioner for at sikre for publikum og for os selv, at vi hele tiden udfordrer os og giver den bedst tænkelige oplevelse. Den store nyhed i forbindelse med Snedronningen i år er, at vi har en fysisk snedronning på scenen. Det havde vi ikke i 2019, siger Peter Bo Bendixen, Balletchef i Tivoli.

Flere ændringer

Dronning Margrethe vil gerne pille lidt mere ved scenografien:

- Det er svært at pege nøjagtigt på hvad, men det er nok især i sidste del af forestillingen, hvor Gerda nærmer sig Snedronningens palads. Hvis vi skal følge H.C. Andersen lidt tættere, så er hun faktisk i kamp med de der snefnug, inden hun når ind til Snedronningen. Det synes jeg, vi kan gøre lidt mere ud af. Det kan godt være lidt tydeligere, at hun bliver forhindret i at komme ind. H.C. Andersen skriver, at rensdyret som har hjulpet hende igennem, siger til hende, at han kan tage hende så langt som til busken med de røde bær. Og der tænkte jeg, at det egentlig er en fin lille ting, at der ude i den her ødemark står en busk med røde bær, og at det er så langt, at rensdyret tør tage hende med, og at hun så derefter må klare den sidste del af rejsen helt alene. Det tror jeg, er en pointe, vi gerne vil trække frem, og derfor tror jeg, vi får en busk med røde bær, siger hun. 

Snedronningen i Tivoli

”Se så! nu begynder vi.” Sådan starter eventyret om Snedronningen, som Danmarks nationalforfatter H.C. Andersen skrev tilbage i 1845. Snedronningen handler om børnene Gerda og Kay, der pga. af splinten fra et forhekset spejl må gå så grueligt meget igennem, før alt bliver godt. Den iskolde Snedronning får nys om splinten i Kays øje og får ham kidnappet. Hvad hun ikke har tænkt på er, at den unge, modige Gerda beslutter sig for at befri sin ven og begiver sig ud på en eventyrlig og farefuld færd. På rejsen kommer hun forbi magiske haver og møder både prinser og røvere. Undervejs træffer hun nogle skæbnesvangre valg,
før hun når frem til sin ven Kay i Snedronningens palads.

Nyfortolkning af klassiker

Ligesom i den første udgave af Tivoli Balletteaters Snedronningen, er dertale om en nyfortolkning af H.C. Andersens eventyr, som omfavner store følelser som kærlighed, ondskab og uskyld. Der bydes på en balletfortælling om djævelskab, savn og venskab, der er skræddersyet til den store scene i Koncertsalen. Eventyret er blevet bearbejdet af Camilla Hübbe, der har skrevet forestillingens libretto.

Kilde: Tivoli

Dronningen som scenograf og kostumedesigner

”Se så! nu begynder vi.” Sådan starter eventyret om Snedronningen, som Danmarks nationalforfatter H.C. Andersen skrev tilbage i 1845. Snedronningen handler om børnene Gerda og Kay, der pga. af splinten fra et forhekset spejl må gå så grueligt meget igennem, før alt bliver godt. Den iskolde Snedronning får nys om splinten i Kays øje og får ham kidnappet. Hvad hun ikke har tænkt på er, at den unge, modige Gerda beslutter sig for at befri sin ven og begiver sig ud på en eventyrlig og farefuld færd. På rejsen kommer hun forbi magiske haver og møder både prinser og røvere. Undervejs træffer hun nogle skæbnesvangre valg,
før hun når frem til sin ven Kay i Snedronningens palads.

Nyfortolkning af klassiker

Ligesom i den første udgave af Tivoli Balletteaters Snedronningen, er dertale om en nyfortolkning af H.C. Andersens eventyr, som omfavner store følelser som kærlighed, ondskab og uskyld. Der bydes på en balletfortælling om djævelskab, savn og venskab, der er skræddersyet til den store scene i Koncertsalen. Eventyret er blevet bearbejdet af Camilla Hübbe, der har skrevet forestillingens libretto.

Kilde: Tivoli

Snedronningen kan opleves 1.-23. december i Tivolis Koncertsal.

Powered by Labrador CMS