Forældre mangler viden om mobning

Foto: Colourbox.com (Modelfoto)
Udgivet Opdateret

Mange børn og unge oplever mobning som en del af deres dagligdag, men deres forældre mangler viden om, hvordan de skal samarbejde for at forhindre mobbekulturen, skriver Politiken.

En undersøgelse, som Epinion har foretaget for Børns Vilkår og TrygFonden, viser, at hver tredje forælder oplever, at forældregruppen i deres barns klasse ikke samarbejder om at forhindre mobning.

To ud af tre efterspørger samtidig mere viden om, hvad de kan gøre for at hjælpe børnene til ikke at mobbe hinanden.

Problem at forældre ikke har viden om mobning

Det er et stort problem, at så mange forælder mangler viden og fokus på mobning i deres børns klasser, mener Børns Vilkår og TrygFonden, der lørdag lancerer kampagnen ’De voksnes ansvar. Børn kan nemlig ikke komme mobning til livs uden deres forældres hjælp, siger chef for Børnetelefonen i Børns Vilkår Bente Boserup.

»Hvis vi skal have mindre mobning, kræver det, at forældrene tager mobbespørgsmålet op på forældremøderne. At det bliver et fælles ansvar, og at man ikke tænker, at det er fint, hvis bare ens eget barn ikke bliver mobbet,« siger hun.

Rod i kulturen i klassen

Ifølge seneste undersøgelse fra Dansk Center for Undervisningsmiljø er hvert tiende barn i 0.-3. klasse »tit« bliver drillet, så de bliver kede af det, og blandt børnene i 4.-6. klasse svarer hver tredje, at de oplever, at nogen i deres klasse bliver mobbet.

Ifølge Bente Boserup skyldes problemet aldrig et enkelt barn, men derimod rod i kulturen i klassen, skriver Politiken.

Powered by Labrador CMS