Forbrugerrådet: Provision er alene til bankernes fordel

Foto: Elo Christoffersen (Arkivfoto)
Udgivet Opdateret

Den er blevet afskaffet i både England, Australien og Holland, og det vil være til forbrugernes klare fordel, hvis den også får dødsstødet i Danmark, mener Forbrugerrådet, som dermed endnu en gang rejser børster over for den såkaldte formidlingsprovision.

Den dækker over de penge, som investeringsforeningerne betaler bankerne for at sælge deres investeringsbeviser, og den udgør en stor del af de omkostninger, som forbrugeren betaler.

Det giver bankerne incitament til at sælge kunderne de investeringsbeviser med de højeste omkostninger – så får banken nemlig selv flere penge i kassen – og den struktur er helt hen i vejret, mener Forbrugerrådet ifølge Berlingske Business.

»Vi har fået indrettet et system, som betyder, at opsparing gennem investeringsforeningsbeviser systematisk ikke er til fordel for forbrugeren. Bankerne anbefaler forbrugerne de investeringsforeninger, som de selv tjener flest penge på, nemlig dem med de høje omkostninger, fordi betalingen til banken er en stor del af omkostningerne,« siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet.

I en ny analyse offentliggjort i dag påviser professorerne Kenn L. Bechmann og Carsten Tanggaard fra henholdsvis Copenhagen Business School og Aarhus Universitet, hvordan bankerne sælger mere end dobbelt så mange af de dyreste investeringsforeninger sammenlignet med de billigste.

Netop nu undersøger en arbejdsgruppe under Erhvervs- og Vækstministeriet, hvordan alternative honorarmodeller kan strikkes sammen, og Forbrugerrådet arbejder for implementeringen af en afløser til formidlingsprovisionen.

»Flere lande har forbudt formidlingsprovision, og det burde man også gøre i Danmark. Det er helt fint, at investeringsforeningen får en betaling, men så bør den komme direkte fra forbrugeren, ikke gennem banken. Der bør være en klar adskillelse mellem rådgivning og betaling, det andet nytter ikke noget for forbrugeren,« siger Vagn Jelsøe.

Powered by Labrador CMS