Foreninger: Privatskoler fravælger elever med handicap og diagnose

Skolerne skal tage større socialt ansvar, når de modtager statslige tilskud, mener et flertal af danskerne i ny måling.

Privatskoler skal tage et større socialt ansvar, mener flere foreninger. Arkivfoto.
Udgivet Opdateret

Private skoler vælger bevidst børn med diagnoser eller andre problemer fra, siger en række foreninger med kendskab til området.

– De sorterer i eleverne. Det er groft, fordi en sådan sortering går ud over diversiteten, og over både de pågældende børn direkte og deres klassekammerater indirekte, siger Christiane Schaumburg, der er formand for Foreningen for Forældre til Elever i Fri- og Privatskoler.

Det skriver avisen.dk.

De, der sorteres fra, kan for eksempel være børn med ADHD eller autisme:

– Vi ser, at børn bliver skilt ud, når de vender tilbage til skolen med en diagnose. I det øjeblik begynder forældrene måske at stille krav om mere struktur af hensyn til barnet, og så siger skolen nej, fordi det vil kræve for mange lærerkræfter, siger Heidi Thamestrup, der er formand for Landsforeningen Autisme.

Barnet bliver taberen

Beskeden om, at eleven ikke er ønsket, kommer ikke altid direkte:

– Det, man ofte får at vide som forældre, er, at dit barn nok får det bedre på en anden skole. Så forstår man jo godt budskabet, og vælger selv at flytte, siger forældrenes talsmand Christiane Schaumburg.

Taberen bliver barnet, som kan være meget glad for skolen.

– Først får det en diagnose. Det er voldsomt. Og samtidig oplever barnet at blive smidt ud af skolen og miste kontakten til vennerne, siger Heidi Thamestrup, formand for Landsforeningen Autisme.

Skoler skal tage ansvar

I en ny meningsmåling, som analyseinstituttet Wilke har foretaget for Ugebrevet A4 og Avisen.dk, svarer et flertal på 52 procent, at tilskuddet til privatskoler i højere grad skal afhænge af om skolerne tager et socialt ansvar, for eksempel i form af flere pladser til socialt belastede elever. 26 procent er uenige eller meget uenige i dette.

Fællesorganisationen for de danske handicapforeninger understreger, at nogle privatskoler gør et rigtig godt stykke arbejde, men man har også oplevet, at børn med handicap er blevet frasorteret på privatskoler:

– Det er helt urimeligt overfor børn med handicap. Når privatskolerne får mere i statstilskud, skal de selvfølgelig også tage ansvar for at inkludere elever med handicap, ligesom folkeskolerne også har til opgave, siger Thorkild Olesen, formand for Danske Handicaporganisationer.

Privatskoler forstår ikke kritikken

Formanden for Danmarks Private Skoler, Karsten Suhr, forstår ikke kritikken. Han mener privatskolerne allerede i dag løfter et stort samfundsansvar:

– Men skolerne er små enheder, og de er ikke eksperter i alle problemstillinger. Vores udgangspunkt vil dog altid være børnenes tarv, siger Karsten Suhr, formand for Danmarks Private Skoler.

Han kan ikke genkende billedet af, at skolerne siger farvel til elever, fordi de har fået en diagnose. Når en elev opsiges, har det andre årsager:

– Vi er værdibårne skoler, og hvis værdierne ikke stemmer overens, så kan et samarbejde slutte.

Spørgsmål: Er der skoler, der tænker i penge, når de skal tage stilling til om der er plads til en elev?

– Det tror jeg ikke. Det her handler ikke om økonomi. Vi har en udligningsordning, hvor vi sætter penge af, så de skoler, der har elever med et støttebehov over ni timer om ugen, kan få nogle af udgifterne betalt, siger Karsten Suhr, formand for Danmarks Private Skoler.

Powered by Labrador CMS