Føtex har snydt på vægten

Legetøj fra Føtex er ifølge Forbrugerombudsmanden blevet fejlagtigt betegnet som bæredygtigt

Udgivet Opdateret

Føtex og fire andre virksomheder har fået et rap over nallerne for at tegne et skønmaleri af, hvor bæredygtige deres produkter er.

Ifølge Forbrugerombudsmanden har de fem virksomheder markedsført produkter som "bæredygtige" uden at kunne dokumentere, at det passede.

Vildledende markedsføring

Dermed har de vildledt kunderne, mener Forbrugerombudsmanden. Det oplyser hun i en pressemeddelelse fredag.

- Da det er greenwashing og vildledende markedsføring, har Forbrugerombudsmanden indskærpet reglerne over for virksomhederne, siger hun i meddelelsen.

De fire andre virksomheder er AndLight ApS, beAwear ApS, Braveheart International LTD og Miin Aps.

Særligt legetøj

I Føtex' tilfælde er det særligt legetøj, der har tiltrukket sig kritikken. Her har det ifølge Forbrugerombudsmanden ikke været nok, at legetøjet var økologisk og certificeret til at retfærdiggøre, at det var "bæredygtigt".

I meddelelsen siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, at virksomheder " skal kunne markedsføre konkrete miljømæssige fordele ved deres produkter," hvis ikke det skal være vildledende at kalde dem bæredygtige.

Føtex har foretaget såkaldt greenwashing lyder det fra Forbrugerombudsmanden.
Føtex har foretaget såkaldt greenwashing lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

GREENWASHING

Greenwashing er grøn, vildledende markedsføring. Få hjælp til at gennemskue, om produkter er så gode for klima, miljø og mennesker, som de påstår.

Kilde: Tænk.dk
Powered by Labrador CMS