Frederiksberg vil lade folkeskoler droppe lektiecaféer

Kommunalpolitikere vil lade Frederiksbergs folkeskoler tilrettelægge ressourcerne selv.

ARKIVFOTO 2015 af lektiecafe på Hvide Sande Skole- – Se RB 3/1 2016 23.24. Med folkeskolereformen blev det obligatorisk for Danmarks folkeskoler at holde lektiecaféer og såkaldt understøttende undervisning, som skal give en mere varieret skoledag. Foto: Tommy Kofoed/Scanpix
Udgivet Opdateret

Med folkeskolereformen blev det obligatorisk for Danmarks folkeskoler at holde lektiecaféer og såkaldt understøttende undervisning, som skal give en mere varieret skoledag.

Men nu har Frederiksberg Kommune ansøgt Undervisningsministeriet om dispensation for de to grundpiller i reformen, skriver Politiken mandag.

– Vores folkeskoler på Frederiksberg gør det ikke godt nok, og jeg tror på, at vi kan styrke fagligheden ved det her, siger Laura Lindahl (LA), som står bag forslaget, til Politiken.

– Jeg vil gerne have, at skolerne har alle muligheder for at tage de redskaber i brug, de mener, er mest hensigtsmæssige, siger Laura Lindahl, som er rådmand og formand for arbejdsmarkeds- og uddannelsesudvalget på Frederiksberg.

Mere koncentration

Lindahl ønsker, at de enkelte skoler kan gøre dagene kortere, men mere koncentrerede. Også seks andre kommuner har søgt om dispensation. Ansøgningerne har dog ikke været lige så vidtgående som Frederiksberg Kommunes.

Claus Hjortdal, der er formand for Skolelederforeningen, mener, det er alt for tidligt at lave ændringer i skolereformen.

– Måske skulle man lige vente et år eller to og se på, hvordan lektiehjælpen og den understøttende undervisning virker. Jeg vil gerne medgive, at der er meget, der endnu ikke er på plads. Men det er for tidligt at lave ændringer, siger han.

Kritiseret reform

Folkeskolereformen blev vedtaget i 2013, men den er først endeligt trådt i kraft i dette skoleår, hvor lektiecaféer og understøttende undervisning er blevet en del af skoledagen.

Reformen er blevet kritiseret af både lærere og forældre. Blandt andet er det blevet påpeget, at eleverne har lange skoledage, og i medierne har der været skrevet om børn, som blev tvunget til at droppe fritidsaktiviteter.

Fra børnehaveklassen til 3. klasse har eleverne en skoleuge på 30 timer, 4.-6. klasse på 33. timer og i 7.-9. klasse på 35 timer.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS