Gået konkurs: -Respekterer ikke danske vilkår

Henrik Krabbe, direktør for den konkursramte storentreprenør Barslund, melder sig i koret af byggechefer, der beretter om store problemer med italiensk konsortium på den nye Storstrømsbro

Henrik T. Krabbe siger, der har været problemer omkring Storstrømsbroen
Henrik T. Krabbe siger, der har været problemer omkring Storstrømsbroen

Citathistorie: Fagbladet 3F

Det var et motorvejsprojekt i Sydsverige, der fik læsset til at vælte for den danske storentreprenør Barslund, der blev erklæret konkurs sidst i november.

Men det familiejede firma har i de sidste leveår haft en del slagsmål med udenlandske byggeselskaber, som er blevet tildelt milliardkontrakter i Danmark, og nu tager den nu forhenværende topchef Henrik Krabbe bladet fra munden og retter en hård kritik af et af de projekter, Barslund har brændt fingrene på.

Det drejer sig om det statslige byggeri af den nye Storstrømsbro mellem Sydsjælland og Falster, hvor det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) er hovedentreprenør.

- Da jeg blev ansat for to år siden, havde Barslund en entreprise på Storstrømsbroen, men det var nogle urimelige vilkår, som påvirkede samarbejdet negativt. Konsortiet, der styrer projektet, har grundlæggende ikke indsigt i eller respekt for de danske markedsvilkår. Hverken når det kommer til underentreprenører eller medarbejdere på byggeriet. De er vant til at arbejde i andre lande, hvor man ikke har samme samarbejde mellem arbejdsgiver og arbejdstager. Og det italienske konsortium gav udtryk for, at det var uforståeligt for dem, hvordan man kan tjene penge, når man skal overholde danske vilkår for arbejdstid og løn, siger Henrik Krabbe til Fagbladet 3F.

Kæmpe underskud

SBJV har i det seneste årsregnskab for 2020 et dundrende underskud på 372 millioner kroner, og tidligere på året blev italienerne ved retten dømt til at betale mere end fem millioner kroner til den danske renovationsgigant Marius Pedersen, som havde lagt sag an for ubetalte regninger og kontraktbrud.

Det er italienske Itinera, der fører an i Storstrømsbro-konsortiet, og før selskabet i 2017 vandt udbuddet på det danske brobyggeri, havde det mest erfaring fra projekter i hjemlandet og mellemøstlige oliestater som Forenede Arabiske Emirater og Kuwait.

Henrik Krabbes hårde kritik af de italienske brobyggere kommer i forlængelse af flere andre danske byggechefer, som også har haft dårlige oplevelser på Storstrømsbroen.

Det gælder blandt andet den sjællandske storentreprenør Holbøll og flere andre byggefirmaer, som i foråret kunne berette om store problemer med ubetalte regninger og langvarige økonomiske slagsmål med SBJV.

Penge-slagsmål

Ligesom Holbøll måtte Barslund også igennem et langvarigt økonomisk slagsmål med italienerne i SBJV, inden de kunne trække sig ud af Storstrømsbro-projektet.

- Vi satte hårdt mod hårdt og var klar til at forlade byggeriet. De ville ikke betale for udført arbejde, og der var en tvist, som blev løst, men den kan jeg ikke gå nærmere ind i. Men vi kom ud af det med skindet på næsen. Jeg tror, at det endte med, at SBJV selv lejede nogle maskiner og hyrede udenlandske arme og ben-firmaer til at udføre det arbejde, vi skulle have lavet, siger Henrik Krabbe.

Undtaget overenskomster

Arme og ben-firmaer er en betegnelse for bygningsarbejdere, der optræder som selvstændige og derved er undtaget overenskomstens betingelser for løn- og arbejdsvilkår.

SBJV oplyser via sin danske pressetalsmand Christian Lemvigh, at det nu er mere end et år siden, at Barslund har udført arbejde for konsortiet.

- SBJV og vores underentreprenører arbejder efter danske løn- og ansættelsesvilkår. Barslund har selvsagt fået den aftalte betaling af SBJV, så der er ikke nogen økonomiske udeståender mellem SBJV og det nu konkursramte Barslund, lyder det i et skriftligt svar fra pressetalsmanden.

Powered by Labrador CMS