Gode råd til at optimere salgsmulighederne i forbindelse med Black Friday

Black Friday er for alvor et begreb og en begivenhed, som har fundet indpas i danskernes kalender de seneste år.

Arkivfoto.
Offentliggjort Sidst opdateret

I år falder Black Friday d. 23. november.

I 2017 satte Black Friday (endnu engang) rekord med salg for 2,1 milliarder danske kroner.

Salgs traditionen omkring Black Friday startede i USA, som en aktiv handle dag i kølvandet på Thanksgiving.

Men dagen er på få år blevet Danmarks største handelsdag med et svimlende antal transaktioner. Black Friday så dagens lys på det danske handelsmarked tilbage i 2013.

Nedenfor er der samlet 14 gode råd, der alle er udformet til at skærpe vigtige salgsparametre på denne særlige dag – til gavn for både forbrugere og virksomheder.

#1 Markedsføring af sortiment ift. forbrugernes købsadfærd

Råd fra Y-design.

Mange forbrugere udnytter Black Friday og dens kalendermæssige placering i slutningen af november til at indkøbe gaver til blandt andet jul.

Derfor er der god grund til at rette markedsføringen af en del af virksomhedens sortiment til netop at være julegaver.

Ved at rette fokus og markedsføring på at komme julen i møde, vil en stor del af forbrugerne få øjnene op for at udnytte dagen til at købe varer, som de således slipper for at købe i december.

#2 Det stigende online handelsmarked

Råd frawww.papapapa.dk

Forbrugerne benytter i stigende omfang de mange online muligheder, der gør indkøb til en fleksibel og nem handelsmulighed. Derfor er der masser af gode grunde til at køre kampagnetilbud på nettet og udnytte funktionen af webshops.

Den teknologiske udvikling er i stort omfang medvirkende til, at også e-handlen oplever stigende fremgang i salg af varer på Black Friday.

Mange forbrugere benytter de forskellige tekniske enheder (herunder iPad og iPhone) til at søge information om bestemte varer eller ydelser. Og der er stor sammenhæng mellem disse søgninger samt valg om køb af dem.

Det er netop e-handlen, som har oplevet en særskilt stor stigning i salg på Black Friday siden år 2016. Denne progression forventes at tiltage.

#3 Kundepleje af eksisterende kunder

Råd frawww.ncgulve.dk

Black Friday er en oplagt anledning til at skabe målrettet opmærksomhed imod virksomhedens eksisterende kundegruppe samt mulighed for at udvide denne.

Hvis en virksomhed har e-mailbaseret kundekontakt, kan der med fordel skabes en særlig kampagne overfor virksomhedens eksisterende kunder med indbydende tilbud eller services.

Det handler om at målrette disse kampagner ud fra de data, som virksomheden ligger inde med og skræddersy personlige og relevante tilbud.

Forbrugerne forventer i stigende omfang, at deres indkøb er forbundet med en kundefokuseret oplevelse.

#4 Optimer kampagner ift. Forbrugeradfærd

Råd fra Gloriamundicare, som udviklersmarte teknologier til et rent hjem

Det er ikke ligegyldigt og ikke uden værdi for omsætningen, hvornår på døgnet der foregår mest trafik på en virksomheds hjemmeside. Data om forbrugernes adfærd ift. hvornår de besøger en virksomheds hjemmeside kan være med til at optimere effekten af salgskampagner.

Der er masser af værdi at hente i form af viden om, hvornår på dagen der er størst respons på e-mail-kampagner samt viden om, hvornår på dagens ens hjemmesiden oplever mest trafik.

I forlængelse heraf kan netop data om virksomhedens kundeadfærd være med til at udvikle og forbedre virksomhedens markedsføringskampagner i forhold til Black Friday til det efterfølgende år.

Det kan være et redskab til internt at blive klog på effekten af de tiltag, der er gjort i forbindelse med dagen.

#5 Være opdateret på samtlige digitale platforme

Råd fraMandemagasinet

Black Friday er en storslået event, som varer ét enkelt døgn.

På trods af den korte handelsbegivenhed er det vigtigt at opdatere diverse platforme i forhold til salgskampagner.

De intense salgsmuligheder, der er forbundet med Black Friday, gør det værd at bruge energi på at opdatere virksomhedens platforme med hensyn til tilbud.

#6 Synlighed på sociale medier

Råd fra apuls.dk, hvis du leder efter enmotionscykel, har de alt i fitnessudstyr

Der er ingen tvivl om, at de sociale medier er blandt de mest effektive redskaber til at opnå synlighed om en virksomheds tilbud samt mulighed for at hverve nye kunder.

Kampagner og tilbud skal tilrettelægges og offentliggøres i tråd med data om virksomhedens kundeadfærd.

Eftersom offentlige opslag kan besvares af alle, kan kampagner på sociale medier (både Facebook og Instagram) betyde ekstra hektisk aktivitet med hensyn til at besvare samtlige henvendelser. Derfor kan det ofte svare sig at have effektive med fyldestgørende standardbesvarelser klar, så enhver kundehenvendelse bliver besvaret tilfredsstillende.

Markedsføringsmuligheder kan være medvirkende til at skabe trafik på virksomhedens hjemmeside.

#7 Gør opmærksom på fristen for tilbud

Råd fra Billigvvs, som bl.a har gode tilbud påPlastmo tagrender

Kunders adfærd i forhold til spontan køb af varer og impulskøb har stigende tendens, når de i salgsopslag gøres opmærksomme på den korte frist på et konkret tilbud.

Og Black Friday er indbegrebet af muligheden for at gøre spontane køb.

Derfor kan det svare sig at skærpe fokusset på den korte købsfrist, som varer på tilbud har på denne dag. Det er med til at påvirke forbrugernes købsadfærd.

#8 Værdien af keywords for at opnå synlighed

Råd frahttps://ideertilfest.dk/, som har et stort udvalg af ideer til din næste fest

For at optimere virksomhedens mulighed for at opnå synlighed på nettet, når kunder søger efter bestemte varer eller tilbud, er det med at have fokus på centrale keywords i forbindelse med onlinemarkedsføring. Ikke kun Black Friday-relaterede keywords, men generelt relevante keywords.

Det er centralt at finde de mest effektive keywords i forhold til ens specifikke virksomhed samt varesortiment. Keywords vil variere i forhold til både branche og øvrige virksomheder.

For at tiltrække kunderne – hvis købsadfærd i stort omfang foregår på nettet – handler det om at skabe de mest optimale muligheder for, at ens virksomhed bliver synlig for dem.

#9 Kreativitet skaber opmærksomhed

Råd frawww.designlite.dk

I takt med at Black Friday er blevet en del af forbrugernes mulighed for at gøre imponerende handler, skaber det behov for nytænkning hos virksomhederne.

For at skille sig ud i mængden af konkurrerende virksomheder er der masser af grund til at være innovativ i arbejdet med at gøre dagen til en oplevelse.

Forbrugerne tiltrækkes af oplevelser og særlige fordele.

Dette punkt handler om de betingelser, som influerer på at tiltrække og fastholde kunder på længere sigt – og muligheden for at opnå nye kunder, som har fået en særlig oplevelse.

  •         Lav konkurrencer om varer på de sociale medier og skab opmærksomhed
  •         Optrap størrelsen af rabatter i takt med døgnets timer og tiltræk kunder
  •         Lav lodtrækning om en bestemt varer i forbindelse med køb af varer på dagen
  •         Lav merkøbs mulighed ved at give rabat ved køb af flere items fra virksomheden
  •         Tilbyd gavekort (også digitale gavekort) med rabat til senere køb af produkter

Mulighederne er mange!

#10 start i god tid

Råd frahttps://www.lampekongen.dk/, som har et stort udvalg af flotte og moderne lamper.

Der findes ikke noget bedre kvalitetsredskab end forberedelse!

Til virksomheder

For virksomheder vil det at lægge en decideret strategi i forhold til både markedsføringen samt afviklingen af Black Friday være med at skabe kvalitet omkring de tiltag, der aktivt besluttes at udføre.

Des mere afklarede og målrettede tiltag der skabes, des bedre mulighed har virksomheden for at skabe udvikling på baggrund af disse data i forhold resultater.

Til forbrugerne

Black Friday er forbrugernes fest. Og det kan økonomisk svare sig at handle de varer ind, som man som forbruger har brug for – både på kort og lang sigt.

Det kan svare sig at starte i god tid og være forudseende i forhold til, om der er genstande, som man med stor sandsynlighed har behov for at anskaffe sig eller udskifte indenfor en vis periode.

Fra 2017’s Black Friday var det særligt varegrupperne omkring elektronik, modetøj samt køkkenudstyr og diverse el-artikler, som oplevede stort salg.

Og chancerne for at udvide sortimenterne af varer med flere betydelige rabatter på Black Friday i 2018 er stor.

#11 Influencers sætter scenen i 2018

Råd frahttps://www.radiomix.dk/, her kan du høre gratis online radio!

At bruge influencers i markedsføringen er en af de største trends i 2018. Mange virksomheder bruger influencers i form af bloggere på sociale medier som Instagram, Youtube og Facebook til at nå de helt rigtige kunder. Kundernes yndlingsbloggere er gennem anbefalinger med til at øge produkter eller begivenheders attraktivitet.

Ønsker du at optimere virksomhedens markedsføringen op til Black Friday kan det derfor svare sig, at tage kontakt til bloggere, som herefter vil målrettet reklame for rabatter og andre gode tilbud direkte til den målgruppe, som du ønsker at komme i kontakt med.

#12 Attraktive time-tilbud

Råd fra lavprisvvs.dk, her kan du finde det perfekteBlandingsbatteritil badeværelset!

For virksomheder der ønsker at øge deres salg eraktivitetet vigtigt nøgleord. Det handler om, at holde kunderne beskæftiget – og samtidig at give dem noget at se frem til. Denne aktivitet kan ske i form af mange forskellige tiltag – og Black Friday, som jo i forvejen er en forbrugerfest er en god anledning til at sætte gang i aktiviteterne. Måske skal virksomheden lave en konkurrence, hvor der er mulighed for at vinde produkter eller rabatter? Eller måske skal virksomheden køre med attraktive timetilbud – enten i den fysiske butik eller over webshoppen?

Mange virksomheder bruger netop timetilbud på Black Friday. På denne måde, holdes kunderne netop beskæftiget når de aktivt venter på attraktive timetilbud – en win win situation for både kunder og virksomheder, som foruden salg sætter fokus på deres brand.

#13 Brug Facebook til dine tilbud

Råd frahttps://www.profillageret.dk/

Markedsføring på de sociale medier er kommet for at blive. Også derfor er det en god idé at bruge Facebook som led i markedsføringen – både under og op til Black Friday. Facebook kan her bruges som kanal, så virksomheden kan nå ud til deres følgere og gøre dem opmærksomme på de gode tilbud, rabatter og eventuelle begivenheder i forbindelse med dagen.

Derudover kan Facebook bruges til at kommunikere med kunderne, så de hurtigt og nemt kan få svar på deres spørgsmål. Husk derfor at have en supporter klar til at svare på spørgsmål og beskeder over Facebook – det er god service, og derfor både en fordel for kunderne og virksomheden.

#14 Sindsyge rabatter

Råd frahttps://www.lampemesteren.dk/

Black Friday er som sagt forbrugernes fest – men det kræver tid, engagement og sindssyge rabatter, hvis en virksomhed skal gøre sig synlig blandt et hav af konkurrenter. Derfor kan det være en stor fordel, at gå i ekstremerne, når der skal findes på tilbud og rabatter.

Tjek konkurrenterne ud – har de et tilbud, som der skal konkurreres imod? Eller har virksomheden en populære vare, som med fordel kan sættes på tilbud for at tiltrække kundernes opmærksomhed? Husk her at man med kreativitet kan nå langt – og et fedt layout, en sjov konkurrence kan med fordel kombineres med et godt tilbud.

Produceret af Heymate

Powered by Labrador CMS