Hårdt ramt

Mere end fem millioner passagerer er fløjet med SAS i tredje kvartal. Det er en stigning på 143 procent

Udgivet Opdateret

I takt med at coronarestriktioner er blevet løftet, har luftfartsselskabet SAS oplevet stor fremgang i antallet af passagerer.

Men pilotstrejken, der ramte selskabet i juli, fremstår som en grim plet på SAS-regnskabet for tredje kvartal, der er blevet offentliggjort fredag morgen.

Kvartalet dækker over perioden maj til juli.

Tab på fire milliarder

I tredje kvartal alene har SAS tabt 1,3 milliarder danske kroner, og her har strejken altså spillet en væsentlig rolle, skriver selskabet i regnskabet.

I løbet af det skæve regnskabsårs første ni måneder er der samlet tabt fire milliarder.

Pilotstrejken, der endte med at vare 15 dage, tvang SAS til at aflyse tusindvis af flyvninger. Det ramte 380.000 passagerer og kostede dagligt 90 millioner kroner.

Strejken kradsede

SAS kan dog glæde sig over, at lidt mere end fem millioner passagerer fløj med luftfartsselskabet i tredje kvartal. Det er en stigning på 143 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Det har været stærkt medvirkende til mere end en fordobling af toplinjen hos SAS, der i kvartalet er landet på seks milliarder kroner.

- Den samlede efterspørgsel efter rejser var sund i sommerkvartalet. Det var dog præget af store begivenheder, der påvirkede det samlede resultat. Først og fremmest strejken, siger selskabets topchef, Anko Van der Werff, i regnskabet.

Ingen forventninger 

Pilotstrejken endte til sidst med en aftale mellem parterne. Piloterne i både Danmark, Norge og Sverige stemte i begyndelse af august ja til en ny overenskomstaftale.

Den betyder blandt andet, at SAS-piloterne kommer til at gå 25 procent ned i løn, og så bliver grænsen for arbejdsbyrden hævet.

SAS er ikke kommet med forventninger til resten af året. Det skyldes blandt andet den ulmende coronapandemi og de potentielle konsekvenser, den kan føre med sig, skriver selskabet i regnskabet.

SAS har tabt 1,3 milliarder kroner i tredje kvartal, viser regnskabet fredag. (Arkivfoto).
SAS har tabt 1,3 milliarder kroner i tredje kvartal, viser regnskabet fredag. (Arkivfoto).

SAS-strejken

SAS og dets piloter er natten til tirsdag nået frem til en aftale, der gør, at piloterne kan være på vingerne for det skandinaviske flyselskab igen.

Bliv klogere på strejken, forhandlingerne og konsekvenserne her:

* Februar 2022:

SAS præsenterer redningsplanen SAS Forward, som skal holde selskabet i live efter økonomiske problemer.

Planen betyder blandt andet, at SAS skal skære "aggressivt" på jagt efter besparelser på 7,5 milliarder svenske kroner.

Desuden er en af betingelserne for, at resten af SAS Forward skal fungere, at medarbejderne bidrager med at sænke selskabets omkostninger.

SAS har sat et loft for, at bidraget forventes at udgøre under 20 procent af de samlede besparelser, der skal findes.

* April 2022:

Forhandlinger om en ny overenskomst mellem SAS og selskabets piloter går i gang.

Piloterne er blandt andet utilfredse med, at SAS ansætter nye piloter på overenskomster med andre vilkår i de to datterselskaber SAS Link og SAS Connect end i hovedselskabet SAS Scandinavia.

* 4. juli:

Forhandlingerne bryder sammen, og omkring 900 piloter fra hovedselskabet SAS Scandinavia indleder strejke.

I dagene op til, at forhandlingerne bryder sammen, er deadline for at nå en aftale blevet rykket flere gange.

* 7. juli:

SAS-piloter, der strejker, siger, at de vil gøre en undtagelse fra deres strejke og flyve chartergæster, der er fanget uden alternative flyruter, hjem fra deres destination.

* 10. juli:

SAS-piloterne dropper aftalen om at flyve chartergæster hjem. Det skyldes ifølge fagforeningen Dansk Metal, at SAS ikke har overholdt en ellers indgået aftale.

SAS beklager situationen og anerkender, at de strandede chartergæster står i en forfærdelig situation.

* 11. juli:

SAS tager ifølge eget udsagn initiativ til nye forhandlinger med piloterne.

* 13. juli:

SAS og piloterne genoptager forhandlingerne.

* 14. juli:

SAS siger, at 2550 flyvninger hidtil er blevet aflyst som en konsekvens af konflikten. Det har ifølge flyselskabet ramt flere end 270.000 passagerer.

Til sammenligning transporterede SAS i juni måned omkring 1,9 millioner passagerer.

Desuden anslår luftfartsselskabet selv, at strejken har kostet dem op mod 900 millioner kroner.

* 18. juli:

SAS' bestyrelsesformand, Carsten Dilling, siger, at SAS og selskabets piloter er nået til enighed om en aftale.

Det afviser SAS dog kort tid efter i en pressemeddelelse.

* 19. juli:

SAS bekræfter i en pressemeddelelse, at der er indgået en aftale med piloterne, og flystrejken afsluttes dermed. Striden om de opsagte piloter løses ved, at de tilbydes ansættelse i SAS Scandinavia i stedet for SAS' datterselskaber.

SAS skriver i en pressemeddelelse, at strejken har kostet omkring 1,5 milliarder svenske kroner, svarende til lidt over en milliard danske kroner, og at 380.000 passagerer er blevet påvirket, mens 3700 afgange er blevet aflyst.

Kilde: Kilde: SAS, Ritzau og Dansk Pilotforening.
Powered by Labrador CMS