Her er Danmarks stærkeste turistmagneter
4.478.000 mennesker gik sidste år gennem Tivolis porte for at se pantomimeteater, høre fredagsrock eller tage en tur i ballongyngerne.
Dermed er forlystelsesparken i København igen-igen Danmarks mest besøgte attraktion – med stor afstand til konkurrenterne. Besøgstallet i 2014 er endda steget med 278.000 i forhold til året før, så der er ingen, der truer Tivolis position.
Nummer to på VisitDenmarks netop offentliggjorte attraktionsliste er Dyrehavsbakken nord for København, der havde 2,5 millioner besøgende sidste år. På de efterfølgende pladser finder man Legoland, Zoologisk Have i København og akvariet Den Blå Planet.
Hos VisitDenmark glæder man sig over, at den store variation af forlystelser på attraktionslisten.
»Med både forlystelsesparker, museer, oplevelsescentre og dyreattraktioner i toppen viser attraktionslisten, at Danmark har et utrolig varieret tilbud af topoplevelser inden for en kort geografisk afstand. Det er en kæmpe gave i kampen om at tiltrække flere udenlandske turister,« siger kommunikationschef Mikkel Thrane i en skriftlig kommentar.
Seks nye attraktioner er kommet ind på listens Top 50, og den klare højdespringer er M/S Museet for Søfart, tidligere Handels- og Søfartsmuseet, i Helsingør, der har oplevet en stigning i besøgstallet på mere end 400 procent i det forgangne år.
De øvrige nye navne i Top 50 er Moesgaard Museum, der indviede en ny udstillingsbygning oktober 2014, Roskilde Domkirke, som er helt ny på listen, samt Orddrupgaard, Desingmuseum Danmark og Museet på Koldinghus.
Samlet set oplevede de 50 mest besøgte attraktioner i Danmark en lille tilbagegang i 2014. De fik i alt 23,5 millioner besøgende, et fald på 3,4 procent, oplyser VisitDenmark.