Hyundai med ny drøm: Elbiler skal oplades på kun 3 minutter

Mon det kan lade sig gøre?

I fremtiden vil elbiler kunne oplade markant hurtigere
Offentliggjort

Hyundai lægger nu kortene på bordet: Fremtidens elbil skal kunne lades næsten lige så hurtigt, som en benzinbil kan tankes. 

Det sydkoreanske mærke arbejder på at skære ladetiderne dramatisk ned, men vejen dertil bliver længere, end mange håber.

Drømmen om tre minutter

Hos Hyundais europæiske udviklingscenter er ambitionsniveauet tårnhøjt. 

Centerchef Tyrone Johnson beskriver målet klart: “Kunderne forventer, at det tager tre minutter at tanke en bil … målet er at nå samme hastighed som forbrændingsbiler,” siger han. Det skriver Autoexpress.

I dag er Hyundai blandt de hurtigste på markedet med modeller som Ioniq-serien, der kan lade fra 10 til 80 procent på cirka 18 minutter. 

Men hvis målet er tre minutter, kræver det helt nye teknologiske spring. 

Hyundai arbejder aktuelt på opladning med omkring 400 kW, hvilket vil give markant kortere ladetider, men slet ikke nok til at matche et traditionelt tankstop.

Konkurrenterne presser hårdt

Selv om Hyundai var tidligt ude med 800 volt-teknologi, er mærket blevet overhalet af både kinesiske og tyske producenter. 

BYD har vist opladning fra 13 til 60 procent på fem minutter med 1.000 kW, mens Zeekr har klaret 10 til 80 procent på syv minutter ved over 1.100 kW. 

Senest har Dongfeng præsenteret en platform, der understøtter hele 2.000 kW.

Dermed er Hyundai presset bagud i det internationale kapløb, hvor målet ikke længere blot er hurtig opladning, men ekstrem accelerationskraft i ladeeffekten.

Lang vej endnu

Hyundais vision rummer ingen snuptagsløsninger. 

Den kræver både nye batterikemier, tykkere kabler og ladeinfrastruktur, der kan håndtere effekter langt over nutidens standarder. 

Teknisk er tre minutter ikke umuligt, men Hyundai får svært ved at blive først.

Indtil videre kan mærket trøste sig med et solidt forspring i effektivitet og pålidelighed. 

Men i kampen om fremtidens lynopladning er det nu konkurrenterne, der sætter tempoet.

Powered by Labrador CMS