I dag er det J-dag: Derfor elsker danskerne juleøl

Vi danskere har en del dag dedikeret til Tuborg Julebryg, men hvad er det lige, der gør den så speciel?

Mikkel Laust Broe, der brygger juleøllen, ved godt hvad der gør den så speciel.Foto: Carlsberg
Foto: Carlsberg

Udgivet Opdateret

Traditionen tro bliver den første Tuborg julebryg langet over disken i i aften, fredag, klokken 20.59. Det er nemlig ikke tilladt at sælge den populære juleøl, inden J-dag. Newsbreak.dk har i den forbindelse gravet alt, hvad der er værd at vide om den skønne julebryg frem.

Som de fleste ved, er Tuborgs julebryg meget populær. Og man må også sige den sparker røv, i hvert fald salgsmæssigt. Den banker de andre juleøl som to rockere ville kunne banke en ældre dame. Af alle de juleøl, der bliver solgt i Danmark, udgør Tuborg julebryg nemlig 35%.

Hemmeligheden bag den gode smag

Der er mange ting, der gør julebryggen speciel, men det er smagen, der er noget helt særligt, hvis du spørger Mikkel Laust Broe, der er brygmester på Carlsbergs bryggeri i Fredericia. Han brygger selv julebryggen, men det er ikke ham der står bag opskriften.

– Jeg mødte forleden den daværende ansvarlige for produktudviklingen, Steen Kledal, der opfandt og sammen med brygmester Krieger-Lassen lancerede den første Tuborg Julebryg. Det var en stor oplevelse, fortæller Mikkel Laust Broe til Newsbreak.dk og fortsætter:

– En succes har mange fædre, men jeg har altid troet, at det var den berømte Krieger-Lassen, der alene havde brygget julebryggen. Han har selvfølgelig en stor del af æren, men det var faktisk Kledal, der fandt på opskriften.

Men hvad er så den hemmelige ingrediens? Ja, lakridsen er der i hvert fald ikke sparet på.

– Ligesom dengang filtrerer vi tre forskellige råølstyper i forskelligt forhold, og tilsat rigelige mængder af udvalgt lakrids samt lidt ekstra humle på toppen, forklarer Mikkel Laust Broe.

I år kører 41 lastbiller juleøllen rundt i landet og der vil blive delt hele 25.000 gratis Tuborg julebryg ud. Så det lader til, at det bliver noget af en vild aften fredag.

Forbedringer i årets juleøl

Lakrids har været en fast ingrediens i Tuborg Julebryg lige siden, den blev brygget første gang i 1981. Det er der en grund til. På Tuborg kan de endda så godt lide lakrids, at der vil være en lille overraskelse i den nye julebryg, der kommer ud i morgen klokken 20.59.

– Der har altid været lakrids i julebryggen, og lakrids er blevet meget populært. Derfor ville vi gerne tilføre en lille smule mere lakrids. Men vi var bange for, at den blev for skarp i smagen. Vores kvalitetsafdeling var derfor med i loopet omkring forbedring af lakridsen, og sammen med vores leverandør udviklede vi forædlingsprocessen, så smagen bliver rundere, men lidt kraftigere, fortæller Mikkel Laust Broe og fortsætter:

– Måske kan danskerne ikke smage det, men jeg tror, at de fleste kan dufte det. Herovre glæder vi os derfor ekstra meget til at præsentere årets Tuborg Julebryg. Den er virkelig god i år.

J-dag er en snu tradition fra Tuborg

Tuborg julebryg bliver først solgt på den traditionsrige J-dag, der fejres første fredag i november. J-dag blev introduceret i 1990, og er nærmest blevet en del af den danske kultur siden. Vi danskere er kendt for vores drukvaner, og det lader til at andre lande også er begejstrede for en hel dag dedikeret til juleøl.

J-dagen er blevet en festdag med mange traditioner. I år får 425 værtshuse og cafeer besøg af Tuborgs juleøllen. Hele 396 af Carlsbergs medarbejdere deltager som julenisser. Det er blandt andet det, der har fået lande som Japan og Serbien interesseret i juleøl og J-dag.

– En række lande bruger konceptet i mere eller mindre grad – blandt andet Sverige, Tyskland og Serbien. En bar i Tokyo holder også J-dag med merchandise fra Danmark, fortæller Jens Bekke, tidligere kommunikationsdirektør i Carlsberg, til NetAvisen og fortsætter: 

– Vi har ofte medarbejdere og journalister med fra andre lande. De er meget begejstrerede for, at der findes en national festdag, når vores julebryg kommer på gaden. Som et kuriosum så lavede en af Kinas store radiostationer sidste år en historie om J-dag.

Julebryggens historie

– I 1979 introducerede Tuborg det velkendte sne-univers på et julekort.

– I 1981 blev den første Tuborg Julebryg brygget.

– I 1984 kom den kendte biografreklame med julemanden i sin kane.

– I 1990 introducerede Tuborg den årlige J-dag.

– I 1999 flytter J-dag fra onsdag til den første fredag i november.

– I 1999 indledte Carlsberg samarbejde med Natteravnene om en sikker J-dag.

 

Men husk nu lige, hvis du skal ud og nyde årets julebryg i aften. Lad bilen stå, så du ikke gør dig selv til spritbilist!

Powered by Labrador CMS