IC4-tog: Revisionsfirma forkaster DSBs plan

Foto: Dennis Lehmann/Scanpix.
Udgivet Opdateret

DSBs såkaldte Plan B, der skulle redegøre for alternativerne til IC4-tog, kan ikke godkendes.

Det konkluderer revisionsselskabet Deloitte, som Transportministeriet har givet den opgave at kvalitetssikre redegørelsen, skriver Ingeniøren.

»Vi finder derfor ikke, at det er muligt at kvalitetssikre Plan B som et endeligt beslutningsgrundlag trods Transportministeriets forventning om, at et sådant grundlag ville foreligge ultimo 2014,« står det i rapporten fra Deloitte.

Ifølge Ingeniøren var målet med Plan B blandt andet at klarlægge den kapacitetsmangel, der opstår, hvis IC4-tog tages helt af skinnerne. Plan B slår fast, at DSB vil mangle omkring 11.000 pladser i togene.

Hård og kontant kritik

Men revisionsfirmaets kritik er både hård og kontant, og i rapporten lyder det blandt andet, at DBS løsningsforslag bærer præg af at være usaglige, og at brugen af metode og data er for tynd.

»Løsningskataloget kan derfor ikke karakteriseres som gyldigt, da grundlaget for vurderingen af den enkelte løsning ikke er dokumenteret, og da vurderingerne ofte i højere grad har karakter af at være subjektive end objektive og fakta-baserede,« konkluderer Deloitte.

Plan er for kortsigtet

Samtidig påpeger revisionsfirmaet også, at DSBs plan er for kortsigtet, og at DSBs vurdering af alternativerne til IC4-tog derfor er begrænsede. I planen lyder det ifølge Ingeniøren blandt andet, at det ikke kan betale sig at købe nye dieseltog som alternativ, fordi jernbanen bliver elektrificeret frem til cirka 2025, og at det ikke vil være muligt at få nye dieseltog før. Men tidsperspektivet indskrænker arbejdet med løsninger, mener Deloitte.

»Et længere perspektiv ville give mulighed for at vurdere eksempelvis anvendelsen af dieseltog i sammenhæng med indfasning af Fremtidens Tog (DSB’s beslutningsoplæg fra 2014, red.) efter år 2022 samt tilføre andre bidrag til vurdering af eventuel anskaffelse af nye dieseltog som erstatning for eller supplement til IC3,« lyder det fra Deloitte, som fastslår, at det valgte tidsperspektiv betyder, at visse sammenhænge mellem den nuværende drift, Plan B, Fremtidens Tog og anvendelse af IC4 ikke overvejes tilstrækkeligt.

Transportminister Magnus Heunicke (S) har nu oversendt Plan B til Folketinget, skriver Ingeniøren.

Powered by Labrador CMS