Julegaver på nettet: Sådan er du stillet

Rekordmange danskere oplever problemer, når de handler på nettet.

Udgivet Opdateret

Flere danskere finder computeren eller tabletten frem, når julegaverne skal i hus.

Der er dog rigtigt mange løber ind i problemer, viser tal fra Danmarks Statistik.

Artiklen fortsætter efter videoen

Få pengene tilbage

15 procent af de handlende oplever eksempelvis problemer med længere leveringstid, end der var oplyst på hjemmesiden. For ti år siden meldte kun tre procent af de internethandlende om samme problem.

Sker det, kan du rykke for varen, men du kan også finde den et andet sted i stedet.

– Hvis butikken ikke overholder leveringsfristen, kan man som køber ophæve aftalen og sige, at man vil have pengene tilbage, siger Camilla Post, der er chefjurist hos e-mærket.

Forvirring om gavens garanti

Handelsbetingelserne er en anden hyppig kilde til forvirring. Hver tiende netshopper har ifølge Danmarks Statistik problemer med at finde information om eksempelvis garantien.

Her skal du skelne imellem, hvad er der et krav og en service.

Du har som udgangspunkt altid 14 dages fortrydelsesret, når du handler online, siger Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa.

– Så du kan fortryde købet, sende varen retur og få pengene tilbage, siger han.

Ifølge købeloven har du også altid reklamationsret, hvis varen går i stykker.

– Men derudover kan den erhvervsdrivende tilbyde en ekstra service i form af eksempelvis ti års garanti, siger Camilla Post.

Læs betingelserne

Uanset hvad er det vigtigt at læse betingelserne, før du trykker køb. For du skal vide, hvordan du er stillet, hvis noget går galt.

– Det kan også være rart helt lavpraktisk at vide, om varen bliver leveret til kantstenen eller døren, og hvordan man eventuelt returnerer den igen, siger Camilla Post.

Åben pakken tidligt

En tredje problemstilling er, at varen har en forkert farve eller er ødelagt, når du modtager den. Det har knap hver tiende netshopper oplevet.

Derfor bør du altid åbne pakken ved modtagelse – også selv om den er pakket fint ind fra butikken.

– Hvis man ikke tjekker for umiddelbare fejl og mangler, men bare lægger den under træet, kan man få rigtigt svært ved at bevise, at skaden ikke er sket i ens egen varetægt, siger Camilla Post.

Afhængig af hvad du klager over, skal det nemlig ske hurtigst muligt. Og hvis du eksempelvis vil klage over en transportskade, står du bedre, jo hurtigere du oplyser det.

– Sørg også for at gemme emballagen og tage billeder som dokumentation. For hvis æsken er tydeligt ødelagt, kan det sandsynliggøre, at skaden er opstået under transporten og ikke under juletræet, siger Camilla Post.

Powered by Labrador CMS