Juleshopping: Her kan du komme i klemme

Jo længere væk fra Danmark du køber dine julegaver, jo sværere kan det blive at klage, hvis der er problemer.

Når gaverne under juletræet skal købes gør flere brug af udenlandske webshops. Men det kan give problemer. KLIK VIDERE og se hvorfor. Foto: Scanpix
Når gaverne under juletræet skal købes gør flere brug af udenlandske webshops. Men det kan give problemer. KLIK VIDERE og se hvorfor. Foto: Scanpix
Udgivet Opdateret

Wish, Alibaba, Amazon, Asos og Zalando er bare nogle af de webshops, som danskerne benytter flittigt. Og flere og flere bruger den digitale markedsplads, når julegaverne skal i hus.

Men der er en række faldgruber, du skal være opmærksom på, hvis du handler på udenlandske webshops.

Artiklen fortsætter efter videoen

Svært med rettigheder

– Der er forskel på at have ret og få ret som forbruger. Og hvis man handler med en webshop uden for EU, kan man få svært ved at gøre sine rettigheder gældende, siger Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa.

Hvis webshoppen har afdeling eller kontor i EU – eller en dansksproget hjemmeside – har du altid 14 dages fortrydelsesret.

Desuden har du mulighed for at klage via det danske forbrugerklagenævn eller Forbruger Europa.

Selv føre klagesag

– Men hvis man vil klage over en webshop, der ligger uden for EU, er der ikke nogen hjælp at hente. Der skal man selv føre klagesagen, siger Lars Arent.

Hvis du modtager en forkert eller ødelagt vare, skal du altså selv lægge arm med den amerikanske eller kinesiske millionvirksomhed.

Samtidig kan der være en sprog- og kulturbarriere. Og du risikerer at skulle maile frem og tilbage med en asiatisk webshop på tvivlsomt engelsk – hvis der overhovedet er en afdeling for kundeservice.

– Man kan have nok så meget ret, men det er ikke sikkert, at man kan bruge det til så meget, siger Bo Dalsgaard, der er jurist og chefkonsulent i Dansk Erhverv.

– Og spørgsmålet er, om man vil rejse til Kina og gøre sit krav gældende, tilføjer han.

Betal med kort

En anden faldgrube er, at du går efter en anerkendt webshop, men ender hos en underleverandør. Så kan der nemlig opstå tvist om, hvilken webshop der har ansvaret. Den slags klagesager ser de jævnligt hos Forbruger Europa.

– Inden man klikker betal, skal man sikre sig, hvem man handler med, siger Lars Arent.

Sørg også for at betale med betalingskort – især hvis du er usikker på webshoppen.

– Hvis man betaler med kort, er man langt bedre stillet end ved en bankoverførsel, og banken kan trække pengene tilbage, hvis man ikke modtager varen, siger Bo Dalsgaard.

Powered by Labrador CMS