Kærgården fylder 25 år

Pressefoto.
Udgivet Opdateret

Alle danskere kender Kærgården, og mange kan slet ikke forestille sig et morgenbord uden. Danskernes smørbare favorit fylder 25 år i denne måned.

Et af kølediskens mest folkekære produkter fylder 25 år i april. I april er det nemlig 25 år siden, Kærgården så dagens lys. Fødselsdagen blev forleden fejret på Holstebro Mejeri, som producerer de 12.000 tons eller 60 millioner bakker Kærgården, danskerne hvert år konsumerer.

Da den folkekære fødselar i april 1990 landede på danskernes morgenborde, var det et helt andet drama, som udspillede sig. Lanceringen af det nye smørbare blandingsprodukt udløste nemlig en mindre smørkrise i det smørelskende Danmark.

Trods den turbulente første tid og kritik for ikke at være rigtigt smør, blev Kærgården, hurtigere end MD Foods selv havde turdet at håbe på, en regulær salgssucces. Og salget af Kærgården overhalede i løbet af bare 15 måneder salget af det hæderkronede Lurpak-smør.

Den store popularitet gav travlhed på det lille smørmejeri i Rødkærsbro, som producerede Kærgården i de første år. I år 2000 valgte Arla dog at flytte produktionen til større produktionsfaciliteter på Holstebro Mejeri, hvor al Kærgården til det danske marked produceres den dag i dag.

Fakta

•Kærgården består af 75 procent dansk smør og 25 procent uhærdet dansk rapsolie.

•Til hver bakke Kærgården Original (200 gram) bruges 300 ml frisk fløde.

•Kærgården fås nu i seks varianter, som alle produceres på Holstebro Mejeri: Den originale, en økologisk, en fedtreduceret version samt med hvidløg, italienske urter og nordiske urter.

•I 2014 producerede Holstebro Mejeri 12.000 tons Kærgården til det danske marked. Det svarer til 60 mio. bakker (200 gram).

•Femten måneder efter lanceringen solgte MD Foods mere Kærgården end Lurpak. Tre år efter var salget 75 procent større, og i 2004 var salget af Kærgården i Danmark fem gange større end salget af Lurpak.

Powered by Labrador CMS