Kina går all-in på elbilbatterier

Produktionen skrues nu op markant

Kina skruer nu markant op for produktionen af elbilbatterier
Offentliggjort

Kina cementerer sin position som verdens ubestridte leder inden for elbilbatterier. 

Produktionen er steget markant, og landet leverer nu batterier til millioner af biler globalt. 

Den strategiske satsning gør kinesiske producenter til uundværlige aktører for hele elbilindustrien. 

Det skriver Mobilsiden.

Produktion i rekordhøjde

Fra januar til september 2025 er der fremstillet 1.122 gigawatt-timer batterier i Kina, svarende til en stigning på 44 procent sammenlignet med samme periode sidste år. 

Det betyder, at kinesiske fabrikker har produceret batterier nok til cirka 16 millioner elbiler. 

September alene nåede 151 gigawatt-timer, hvilket er 50 procent mere end september 2024. 

Det er især LFP-batterier, som nu udgør en større del af produktionen. 

De er billigere, mere holdbare og miljøvenlige end de mere energitætte NMC-batterier, som tidligere dominerede.

Markedsdominans og strategisk magt

Syv af verdens ti største batteriproducenter er kinesiske, herunder CATL og BYD, som tilsammen kontrollerer over halvdelen af markedet. 

Andre kinesiske virksomheder som EVE Energy og CALB øger også deres markedsandel.

Konsekvenser for global bilindustri

Kinas dominans presser priserne ned og fremmer innovation, men skaber samtidig afhængighed for europæiske og amerikanske bilproducenter. 

Leverancesikkerhed, teknologiske standarder og kontrol over nøglekomponenter kan i fremtiden blive strategiske våben. 

Forbrugerne kan opleve højere priser, længere leveringstider og færre valgmuligheder.

Mens alternative producenter forsøger at styrke deres position, tyder alt på, at Kina i de kommende år fortsat vil være den dominerende spiller på markedet for elbilbatterier.

Powered by Labrador CMS