Kommuner tjener millioner af kroner på dig

Sidste år tjente kommunerne 941 millioner kroner på parkeringsbetaling og parkeringsafgifter. Det fremgår af en ny undersøgelse fra FDM.

Udgivet Opdateret

Hvert år ruller millionerne ind i kommunernes pengekasse. Mange af dem stammer fra de danske bilister, der skal parkere deres bil. Det kan blandt andet være gennem betalingsparkering, beboerlicenser eller parkeringsafgifter.

I 2018 hev kommunerne 941 millioner kroner ind fra betalingsparkering og parkeringsafgifter.

Det er kommet frem efter en undersøgelse lavet af FDM.

Rekordhøjt beløb

Foreningen havde regnet med, at antallet af kroner var nået en milliard. Men det blev lidt lavere, på trods af det er beløbet stadig rekordhøjt. Det er faktisk 16 millioner kroner mere end i 2017.

De 941 millioner kroner skal ses i lyset af, det langt fra er alle kommuner, der har betalingsparkering eller parkeringskontrol.

Det er kun 23 kommuner, hvor der er betalingsparkering, mens der i 53 kommuner er parkeringskontrol.

Artiklen fortsætter efter videoen

To tredjedele af de mange millioner kommer fra parkering. Den sidste tredjedel kommer fra parkeringsafgifter, der løb op i 573.584 styk i 2018.

En kalkuleret indtægtskilde

FDM har svært ved at se, at effekten af betalingsparkering og parkeringsafgifter er andet end en indtægt for kommunerne.

– Vi anerkender, at der i nogle kommuner kan være behov for at regulere trafikken med betalingsparkering. Men med en parkeringsindtægt, der bare vokser og nu nærmer sig en milliard kroner, er der god grund til at forholde sig kritisk til kommunernes parkeringsordninger, siger juridisk konsulent i FDM Dennis Lange og fortsætter:

– Særligt når man tager i betragtning, at under 30 procent af indtægterne, ifølge Indenrigsministeriet, går til drift af parkeringskontrol og betalingsparkering. Det bestyrker kun mistanken om, at parkering er blevet en kalkuleret indtægtskilde, men det er hverken lovligt eller rimeligt.

70 procent til staten

Efter ny lovgivning skal kommunerne aflevere 70 procent af de penge, de får ind for betalt parkering og parkeringsafgifter, afleveres til staten.

Det har fået enkelte kommuner til at varsle, at de sløjfer begge dele helt.

Den udmelding får FDM til igen at tro, at kommuner har benyttet parkering til at finansiere andre udgifter i kommune. Og anset det for at være en indtægt.

Foreningens forslag er derfor, at staten øremærker de mange penge til projekter, der forbedrer parkeringsforhold for bilister, da det teknisk set er penge betalt af bilisterne.

Powered by Labrador CMS