Lastbilchauffør stoppet og afsløret for flere overtrædelser

Der var både det ene og det andet galt med mandens udstyr.

En græsk lastbilchauffør havde svært ved at finde sandheden, da politiet bad om den. Foto: Scanpix.
Udgivet Opdateret

Sydøstjyllands Politi meddeler i en pressemeddelelse, at man havde fået fingrene i en lastbilchauffør med en lidt for lang næse. Et eller andet var der i hvert fald i vejen med de historier, manden fandt på for at slippe for politiets nysgerrige spørgsmål. Men lidet hjalp det, og som man undersøgte mandens køretøj, fandt man frem til både det ene og det andet.

Først og fremmest var der spor efter manipulation med lastbilens takograf. Den måler blandt andet køre- og hviletid, og en grundig undersøgelse af køretøjet viste, at der var blevet fusket med den. Bliver der pillet ved den, kan chaufføren selv bestemme, hvor langt og længe, han må køre. Og det er livsfarligt.

Chaufføren fortalte nu politiet, at han den seneste måned havde været på ferie i Grækenland. Da man kiggede mandens kørselsrapporter igennem viste det sig, at han ikke havde været på ferie. Han havde været på arbejde.

Samlet set kan manden og den vognmand, han kørte for, se frem til en lang række af sigtelser for blandt andet dokumentfalsk, manipulation samt overtrædelse af reglerne om køre-hviletid. Der er stillet krav om betaling af 325.000 kroner.

Lastbilernes takografer

  • Registrerer elektronisk oplysninger om køretøjets og førerens aktiviteter, fx køretider.
  • Lagrer oplysningerne i et elektronisk datalager, som er indbygget i takografen, og på det førerkort, som føreren skal anvende i takografen.
  • Føreren skal anvende et førerkort også kaldet et takografkort.
  • På førerkortet registreres alle førerens aktiviteter i en periode på 28 dage.
  • Når de 28 dage er gået, overskrives tidligere oplysninger på kortet.

Det vides ikke, hvordan vognmanden stiller sig i forhold til sigtelserne.

Powered by Labrador CMS