Letbanen har fået godkendelse til at køre

Endelig - med en god portion forsinkelse.

Letbanen har kørt, hvad der svarer til to gange rundt om jorden – uden passagerer – men nu er tilladelsen på plads, skriver DR. (Foto: Mads Dalegaard/Scanpix 2017)
skriver DR. (Foto: Mads Dalegaard/Scanpix 2017)

Udgivet Opdateret

Letbanen i Aarhus vil fra torsdag begynde at køre med passagerer. Den ventes at være i almindelig drift fredag, oplyser Trafikstyrelsen og Aarhus Kommune.

Det vil fra torsdag klokken 11 være gratis at køre med letbanen. Den kommer til at køre seks gange i timen mellem togstationen i Aarhus og Aarhus Universitetshospital i Skejby.

Tidligere onsdag oplyste Trafikstyrelsen, at man havde givet grønt lys til, at letbanen kunne begynde at køre med passagerer, såfremt en række sikkerhedsbetingelser bliver opfyldt.

Selskabet bag, Aarhus Letbane, har nu tygget på det og siger ifølge Trafikstyrelsen og Aarhus Kommune, at man er klar til at tage letbanen endeligt i brug.

Letbanen skulle egentlig allerede have kørt i juni, så i september, men på grund af problemer med godkendelse af de tekniske sikkerhedsregler hos Trafikstyrelsen, har letbanen ikke har fået lov til at køre med passagerer.

De kan køre med på den 12 kilometer lange strækning fra Aarhus Hovedbanegård til Aarhus Universitetshospital i Skejby.

Letbanen i Aarhus skulle været åbnet 23. september med pomp og pragt. Men dagen før måtte åbningen aflyses, da letbanen ikke havde de nødvendige sikkerhedsgodkendelser fra Trafikstyrelsen.

Aflyst med dags varsel

Letbanen skulle oprindeligt være åbnet 23. september, men det blev aflyst med én dags varsel.

Åbningen var planlagt til at skulle foregå under pomp og pragt.

Men kransekage og skåltaler måtte aflyses, fordi Trafikstyrelsen ikke kunne sikkerhedsgodkende letbanens operatør, Keolis. Der var også problemer med letbanens regler for teknisk vedligehold.

Siden den aflyste åbning har Trafikstyrelsen og Aarhus Letbane afholdt en række møder for at få godkendt letbanen hurtigst muligt.

Passagerløs letbane har kørt 100.000 kilometer

Onsdag har Trafikstyrelsen givet Aarhus Letbane tilladelse til at køre med passagerer. Letbanen oplyser, at det sker torsdag klokken 11, og at den almindelige drift går i gang fredag morgen klokken 04.50.

Aarhus Letbane har mødt flere bump på vejen fra anlæggelse og frem til den forventede åbning. Læs om forløbet her:

* Marts 2017:

Åbningen af letbanen bliver udskudt på grund af manglende kørestrøm samt opsætning af nye broer.

* Juli:

Testkørsler af letbanen indledes på strækningen fra Aarhus H til Aarhus Universitetshospital i Skejby.

* 22. september:

Trafikstyrelsen kan ikke godkende letbanen til kørsel med passagerer og aflyser dermed den planlagte åbningsfest dagen efter.

Styrelsen har ikke tillid til, at letbanens operatør, selskabet Keolis, har styr på sikkerhedsprocedurer. Man mener heller ikke, at Aarhus Letbane lever op til kravene til vedligehold af banen.

* 26. september:

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) holder pressemøde efter at have forlangt en redegørelse fra letbaneselskabet om forløbet.

Det fremgår også, at der har været knas i kommunikationen mellem letbanen og styrelsen, og at der var mistillid mellem styrelsen og den daværende sikkerhedschef i Keolis.

* 16. oktober:

Aarhus Letbane oplyser, at Keolis har sendt opdaterede sikkerhedsprocedurer til Trafikstyrelsen.

* 13. november:

Aarhus Letbane holder møde med Trafikstyrelsen. Det står klart, at meldingen fra Trafikstyrelsen om, at letbanen kan åbne fem-otte uger efter aflysningen, ikke holder stik.

* 23. november:

Trafikstyrelsen tilkendegiver på et møde i Aarhus, at man venter at have alle godkendelser på plads, så letbanen kan åbne på den indre strækning fra Aarhus H til Aarhus Universitetshospital i uge 50.

* 8. december:

Trafikstyrelsen vil ikke give Aarhus Letbane lov til at køre endnu.

* 11. december:

Aarhus Letbane oplyser i et statusnotat, at letbanen nu har kørt 103.180 kilometer uden passagerer. Desuden oplyses, at operatøren, Keolis, har fået de nødvendige godkendelser.

* 16. december:

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) kalder Trafikstyrelsen for “magtarrogant” og “uden for politisk kontrol”. Han forlanger, at transportminister Ole Birk Olesen (LA) undersøger forløbet.

* 20. december:

Trafikstyrelsen giver grønt lys til Aarhus Letbane, såfremt en række krav opfyldes. Aarhus Letbane meddeler, at man vil operere under disse krav. Dermed vil banen fra 21. december begynde at medtage passagerer.

Kilde: Aarhus Letbane I/S og Ritzau.

Aarhus skal have 110 kilometer lang letbane

Onsdag har Trafikstyrelsen givet Aarhus Letbane tilladelse til at køre med passagerer. Letbanen oplyser, at det sker torsdag klokken 11, og at den almindelige drift går i gang fredag morgen klokken 04.50.

Aarhus Letbane har mødt flere bump på vejen fra anlæggelse og frem til den forventede åbning. Læs om forløbet her:

* Marts 2017:

Åbningen af letbanen bliver udskudt på grund af manglende kørestrøm samt opsætning af nye broer.

* Juli:

Testkørsler af letbanen indledes på strækningen fra Aarhus H til Aarhus Universitetshospital i Skejby.

* 22. september:

Trafikstyrelsen kan ikke godkende letbanen til kørsel med passagerer og aflyser dermed den planlagte åbningsfest dagen efter.

Styrelsen har ikke tillid til, at letbanens operatør, selskabet Keolis, har styr på sikkerhedsprocedurer. Man mener heller ikke, at Aarhus Letbane lever op til kravene til vedligehold af banen.

* 26. september:

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) holder pressemøde efter at have forlangt en redegørelse fra letbaneselskabet om forløbet.

Det fremgår også, at der har været knas i kommunikationen mellem letbanen og styrelsen, og at der var mistillid mellem styrelsen og den daværende sikkerhedschef i Keolis.

* 16. oktober:

Aarhus Letbane oplyser, at Keolis har sendt opdaterede sikkerhedsprocedurer til Trafikstyrelsen.

* 13. november:

Aarhus Letbane holder møde med Trafikstyrelsen. Det står klart, at meldingen fra Trafikstyrelsen om, at letbanen kan åbne fem-otte uger efter aflysningen, ikke holder stik.

* 23. november:

Trafikstyrelsen tilkendegiver på et møde i Aarhus, at man venter at have alle godkendelser på plads, så letbanen kan åbne på den indre strækning fra Aarhus H til Aarhus Universitetshospital i uge 50.

* 8. december:

Trafikstyrelsen vil ikke give Aarhus Letbane lov til at køre endnu.

* 11. december:

Aarhus Letbane oplyser i et statusnotat, at letbanen nu har kørt 103.180 kilometer uden passagerer. Desuden oplyses, at operatøren, Keolis, har fået de nødvendige godkendelser.

* 16. december:

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) kalder Trafikstyrelsen for “magtarrogant” og “uden for politisk kontrol”. Han forlanger, at transportminister Ole Birk Olesen (LA) undersøger forløbet.

* 20. december:

Trafikstyrelsen giver grønt lys til Aarhus Letbane, såfremt en række krav opfyldes. Aarhus Letbane meddeler, at man vil operere under disse krav. Dermed vil banen fra 21. december begynde at medtage passagerer.

Kilde: Aarhus Letbane I/S og Ritzau.

Trafikstyrelsen er undervejs blevet kraftigt kritiseret af Aarhus’ borgmester, Jacob Bundsgaard (S), der har kaldt styrelsen “magtarrogant” og udtrykt manglende tillid til styrelsen.

Powered by Labrador CMS