Mange snyder deres supermarked for penge

Et stort antal danskere har prøvet at snyde supermarkedet for penge, når de har fået for meget tilbage. Det skriver Søndagsavisen.

Flere danskerne vælger at beholde byttepengene, hvis de får meget tilbage. Foto: Colourbox.com (Modelfoto)
Udgivet Opdateret

For 27 procent af danskerne har svaret minimum en gang i løbet af de sidste fem år været: ”Jeg beholder pengene og skynder mig væk uden at sige noget.” Det viser en undersøgelse, som YouGov har lavet for Søndagsavisen.

»For mange forbrugere hører det ind under hverdagens små sejre, når man får for meget retur eller betaler mindre, end varen er prissat til. Forbrugerne er vant til, at et tilbud eksempelvis ikke går rigtigt ind, og at man derfor betaler for meget. Når man pludselig nyder godt af fejlen, føler man sig lidt heldig,« siger Jeppe Trolle Linnet, forsker i forbrugeradfærd og direktør i Linnet Research.

Han mener, at det netop er, fordi det er i supermarkedet, at så mange tager pengene uden at sige noget.

»Man snyder et system og ikke et konkret menneske. Derfor tynger det ikke vores samvittighed på samme måde,« siger han.

Appellerer til ærlighed

Hos Coop, der driver Irma, Brugsen, Kvickly og Fakta, appellerer kommunikationschef Jens Juul til, at man er ærlig.

»I princippet er det jo tyveri, så jeg synes, man skal gøre opmærksom på det. Det er selvfølgelig vores egen fejl, så det er nok ikke noget, vi kan straffe dig for, men rent moralsk synes jeg, man skal gøre opmærksom på det,« siger Jens Juul.

Og hvad så med kassemedarbejderen? Hvad sker der med ham eller hende, hvis der er underskud i kassen?

»Så får man en snak med sin chef, og det er klart, at sker det for ofte, kan det få konsekvenser for medarbejderen. Kassen skal selvfølgelig stemme,« siger Jens Juul.

Powered by Labrador CMS