Nu bliver reglerne for nethandel ændret

Det er noget, både butikker og kunder skal være forberedte på.

Du skal bruge andet end bare dine kortoplysninger, når du skal handle på nettet, efter 14. september. Genrefoto.
Udgivet Opdateret

Hvis du handler på, eller er generel bruger af, nettet, har du formentlig allerede stiftet bekendtskab med tofaktor-autentifikation, hvor du eksempelvis skal indtaste en kode, du har modtaget på SMS for at bevise, at du er den, du påstår, du er.

Et sådant lag af sikkerhed findes der også, når du handler ind i fysiske butikker, og du oplever det eksempelvis, når du forsøger at betale med chippen i dit betalingskort, og bliver bedt om at indtaste din pinkode også. Sådanne systemer skal beskytte kunden, og virksomheder, mod at blive snydt, og nu bliver systemet indført som krav til samtlige butikker, der beskæftiger sig med e-handel i Europa.

Hvad er Betalingsrådet?

Betalingsrådet er nedsat af Nationalbanken og består af ni medlemmer, der alle har en bred interesse i detailbetalinger.

Nationalbanken varetager formandskabet for Betalingsrådet og fungerer som sekretariat. Derudover består rådet af repræsentanter fra Dansk Erhverv, DI, Erhvervsministeriet, Finanstilsynet, Finans Danmark, Forbrugerrådet, SMVdanmark og Nets, skriver Betalingsrådet.

Rådet er nedsat af Nationalbanken, det blev etableret i 2012, og dets formål er at give medlemmerne mulighed for at kunne samarbejde og blandt andet fremme effektiviteten og sikkerheden af betalinger for alle involverede parter i handel; altså både borgere, virksomheder, pengeinstitutter og andre.

Kilde: Betalingsrådet. 

Det sker, når der 14. september 2019 træder nye EU-regler for betalinger i kraft, og reglerne skal blandt andet være med til, at det bliver mere sikkert at lave elektroniske betalinger. Det skriver Betalingsrådet i en udtalelse om de nye regler.

Betalingsrådet skriver, at der i 2018 blev begået misbrug med danske betalingskort for cirka 301 millioner kroner, og at misbrug i onlinehandel stod for knap 80%, eller cirka 236 millioner kroner. Det er blandt andet dette misbrug, de nye regler skal være med til at sætte en stopper for.

Hvad betyder det for dig som forbruger?

Betalingsrådet skriver, at netbutikker fra 14. september skal kræve kundeautentifikation, og det betyder formentlig for dig som forbruger, at du eksempelvis skal kunne modtage SMS’er, når du vil handle på nettet.

Butikker, og kunder, er kun undtaget fra kravet, hvis kunden køber for op til 225 kroner og i andre særtilfælde, men i udgangspunktet skal du som dansk handlende på nettet forberede dig på en ny virkelighed, hvor der bliver lagt et ekstra lag af sikkerhed ind over dine indkøb.

Fra 14. september vil du formentlig, i højere grad end før, opleve, at du bliver bedt om at indtaste en engangskode sendt på SMS som et ekstra lag af sikkerhed. Derudover kan du blive bedt om at oplyse dit telefonnummer, når du forsøger at handle online fra 14. september, så du kan modtage SMS-beskeder med engangskoder.

Hvad betyder det for dig som virksomhedsejer?

Betalingsrådet skriver, at det først og fremmest er virksomheder, der ernærer sig af salg på nettet, der risikerer at blive påvirket af de nye regler. Hvis du ikke teknisk er klar til at tilbyde stærk kundeautentifikation fra 14. september, risikerer du at gå glip af en hel del handel på nettet.

“Disse forretninger vil i vidt omfang være afskåret fra at modtage betaling. Det skyldes, at betalinger, der ikke er godkendt med stærk kundeautentifikation, som udgangspunkt ikke må gennemføres fra den 14. september 2019,” skriver Betalingsrådet.

Har man en virksomhed, der driver nethandel, og overholder man ikke reglerne efter 14. september, kommer man som udgangspunkt til at hæfte for alle tab i forbindelse med eventuelt misbrug.

“De nye regler medfører derudover, at en forbruger som udgangspunkt ikke hæfter for tab ved svigagtige betalinger, hvis der ikke er anvendt stærk kundeautentifikation,” skriver Betalingsrådet.

Powered by Labrador CMS