Nyt Black Friday-studie afslører: Danskerne bliver snydt
Danskerne bliver snydt mere, end de tror
Black Friday er blevet årets største shoppingdag, og danskerne klikker løs i jagten på de bedste tilbud.
Men bag de aggressive kampagner gemmer der sig en udvikling, der bekymrer eksperterne:
Aldrig før er så mange blevet snydt på nettet. Det skriver Gjensidige.
Tilliden er høj – risikoen endnu højere
Danskerne handler online som aldrig før.
Det går hurtigt, det er nemt, og de fleste føler, at de kan spotte en troværdig webshop.
Men et nyt studie tegner et langt mørkere billede.
En måling fra YouGov viser nemlig, at mere end hver tiende dansker er blevet udsat for onlinesvindel inden for de seneste to år.
“Det er alarmerende, at mere end hver tiende af os er blevet svindlet,” siger Lene Rasmussen fra Gjensidige.
Ifølge hende ser man en tydelig stigning i takt med, at forbrugerne køber mere og mere online, især i november, hvor kampagnerne topper.
Black Friday er svindlernes højtid
Bankerne mærker presset.
Hos Sparekassen Kronjylland oplever man år efter år, hvordan antallet af misbrugte betalingskort stiger op til Black Friday.
Her handler mange hurtigt og impulsivt, og svindlerne udnytter netop dette stressede øjeblik.
“Der er derfor god grund til at være ekstra opmærksom til Black Friday og hele november,” udtaler Jan Mågård fra banken.
Undersøgelsen viser også, at svindel rammer både danske og udenlandske sider.
Seks procent er blevet snydt i udlandet, men fem procent på danske hjemmesider.
Tryghedsgarantien ved en .dk-adresse er altså langt fra sikker.
Sådan beskytter du dig
Eksperter råder forbrugerne til at stoppe købet med det samme, hvis noget virker mistænkeligt.
Er skaden sket, skal banken kontaktes hurtigt, så misbrug kan begrænses.
Og med julehandlen lige om hjørnet er budskabet klart: Klik langsomt, tænk hurtigt, og stol aldrig blindt på et tilbud, der virker for godt til at være sandt.