Nyt elbilbatteri lover 2000 km rækkevidde
Dette elbilbatteri er bedre end solid-state-batterier
Drømmen om at lade sjældnere og køre længere lever videre.
Et nyt gennembrud i batteriteknologi sætter igen fantasien i gang og flytter grænsen for, hvor langt en elbil teoretisk kan køre på én opladning.
Hvis løfterne holder, kan næste store spring gøre rækkeviddeangst til et levn fra fortiden. Det skriver Mobilsiden.
Energien pakker sig tættere end før
Kernen i nyheden er en markant højere energitæthed end den, vi kender fra nutidens elbiler.
Hvor traditionelle litiumion batterier typisk ligger i et spænd, der kræver store og tunge pakker, sigter den nye løsning mod en fordobling og mere til.
Det betyder flere kilometer per kilo og mulighed for langt mindre batterier med samme effekt.
I praksis peger beregninger på, at en effektiv bil kan nærme sig 2000 kilometer på én opladning under ideelle forhold.
Fra laboratoriet til virkeligheden
Teknologien er dog ikke klar til massemarkedet endnu.
Produktionsmetoderne er komplekse, materialerne dyre, og holdbarheden skal dokumenteres over mange opladningscyklusser.
Derfor forventes de første anvendelser at dukke op i nicheområder, hvor vægt og ydeevne er vigtigere end pris.
Her kan batteriet skabe værdi med det samme og samtidig modne teknologien.
Hvad betyder det for elbilister
På kort sigt vil forbrugerne ikke se 2000 kilometer i brochurerne.
På mellemlangt sigt kan erfaringerne presse priserne ned og bane vej for markant længere rækkevidde end i dag.
Perspektivet er klart.
Når energitætheden stiger, falder behovet for kompromiser. Det kan ændre design, opladningsvaner og i sidste ende gøre elbilen til det naturlige valg for endnu flere.