Otte dræbt i ulykke: Derfor skete det

Otte mistede livet i ulykke på Storebælt 2. januar. Havarikommissionen mener, at manglende låsning var årsag.

Udgivet Opdateret

Havarikommissionen anser i endelig rapport manglende låsning for at være årsag til, at sættevognstrailer kunne blæse af og ramme et tog i ulykken på Storebælt 2. januar.

Otte personer mistede livet, og 18 blev kvæstet – heraf fire alvorligt, da et lyntog fra DSB blev ramt af en trailer fra et godstog fra selskabet DB Cargo.

Artiklen fortsætter under videoen

Siden er årsagen til ulykken blevet undersøgt af blandt andet Havarikommissionen, som nu har offentliggjort sine endelige konklusioner.

I rapporten vurderer Havarikommissionen, at “det eneste sandsynlige scenarie er, at sættevognstraileren var læsset med hovedbolten i skamlen, men at skamlen ikke var låst inden ulykken.”

Videre lyder det:

– Havarikommissionen anser den manglende låsning for at være årsagen til, at den tomme og dermed relativt lette sættevognstrailer kunne blæses af sin plads i godstoget og kollidere med lyntoget L 210.

Jernbaneforbund: Medlemmerne frikendt

Rapportens konklusioner vækker glæde hos Dansk Jernbaneforbund, der mener at rapporten frikender samtlige af forbundets medlemmer for ansvar ved ulykken:

– Jeg noterer mig med stor tilfredshed, at Havarikommissionen har frikendt samtlige vores medlemmer 100 %. Det bekræfter vores klare oplevelse af den tragiske ulykke: Der blev ikke begået fejl på gulvet, siger Preben Steenholdt Pedersen, der er næstformand for Dansk Jernbaneforbund i en pressemeddelelse.

Derudover noterer forbundet sig, at jernbanevirksomhederne i fremtiden skal lytte mere til medarbejderne – Dansk Jernbaneforbunds medlemmer.

Sidst er forbundet også glade for, at det anbefales at den sikkerhedsmæssige vedligeholdelse skærpes og forbedres, samt at de nærmere skal undersøges om reglerne for kørsel over Storebælt under særlige vindforhold, yderligere skal opdateres.

Powered by Labrador CMS