Pirater har taget gidsler på dansk skib

Seks besætningsmedlemmer holdes stadig som gidsler, efter at pirater har forladt et danskejet tankskib

Udgivet Opdateret

Pirater har forladt det danskejede tankskib "Monjasa Reformer", som blev angrebet i Guineabugten for knap en uge siden.

Det oplyser det danske olie- og shippingselskab Monjasa i en pressemeddelelse.

Tankskibet blev lokaliseret i Guineabugten af den franske flåde torsdag. På det tidspunkt havde piraterne forladt skibet og taget en del af besætningen med, oplyser selskabet.

Holdes som gidsler

Fredag eftermiddag oplyser den franske flåde, at der er tale om seks besætningsmedlemmer, der fortsat holdes som gidsler.

De resterende besætningsmedlemmer har det ifølge Monjasa godt og befinder sig et sikkert sted.

- Vores tanker går til de besætningsmedlemmer, som fortsat er savnede, og til deres familier i denne stressede periode, skriver Monjasa.

Arbejder med myndighederne

- Monjasa vil fortsat arbejde tæt sammen med de lokale myndigheder for, at vores søfolk kan vende sikkert hjem til deres familier, lyder det.

Ifølge selskabet var der 16 besætningsmedlemmer om bord på skibet, da det blev angrebet af pirater sent om aftenen lokal tid 25. marts.

Ingen danskere

Ingen af besætningsmedlemmerne er danske. De oplyste Monjasa til Ritzau tidligere på ugen. Skibet sejler under liberisk flag.

Hverken skib eller last er blevet beskadiget, oplyser Monjasa fredag.

Mediet Maritime Danmark skrev tidligere på ugen, at angrebet ifølge sikkerhedsfirmaet Diaplous Group skulle være foretaget af fem bevæbnede mænd.

Fem angreb fra jolle

Det samme skrev ShippingWatch med henvisning til Maritime Domain Awareness, der er et samarbejde mellem den britiske og franske flåde.

Ifølge dem blev angrebet udført af fem pirater, som sejlede op til skibet i en jolle. Det har Monjasa ikke bekræftet, skriver ShippingWatch.

Guineabugten er et af verdens mest berygtede havområder i forbindelse med piratangreb.

Men Maritime Danmark skriver, at antallet er faldet markant siden 2022. Her blev der rapporteret om 19 angreb mod 35 i 2021 og 84 i 2020. Det skriver mediet.

Monjasa har base i Fredericia, men opererer i store dele af verden. Selskabet handler og leverer blandt andet brændstof til skibe.

Skibet 'Monjasa Reformer' er ikke længere besat af pirater. En del af besætningen savnes. Skibet er ejet af det danske firma Monjasa. (Arkivfoto).
Skibet "Monjasa Reformer" er ikke længere besat af pirater. En del af besætningen savnes. Skibet er ejet af det danske firma Monjasa. (Arkivfoto).

PIRATERI

Pirateri og væbnet røveri til søs er en udfordring af globalt omfang. Det forekommer mange steder i verden, men navnlig i farvandene ud for Somalia, ud for Vestafrika ved Guineabugten og i Sydøstasien.

For en søfartsnation som Danmark, der står for mere end 5 pct. af den globale transport målt i værdi, er udfordringerne mærkbare. Pirateri og væbnet røveri til søs har ikke alene en negativ indvirkning på den globale kommercielle skibsfart. Det har også store personlige omkostninger for de mennesker, der holdes som gidsler, og deres pårøre​nde, ligesom de personer, der udfører deres arbejde om bord på de skibe, som passerer pirateriramte områder, er berørte.

Den danske regering arbejder målrettet for, at de farvande, hvor Danmark har væsentlige søfartsinteresser, bliver sikre og sejlbare for dansk og international skibsfart og de søfarende. De overordnede prioriteter herfor er beskrevet i regeringens prioritetspapir for Danmarks indsats mod pirateri og anden maritim kriminalitet, som dækker perioden 2019-2022.

Kilde: Søfartsstyrelsen
Powered by Labrador CMS