Rekordstort julesalg hos Søstrene Grene

Offentliggjort Sidst opdateret

Søstrene Grenes julehandel slår alle rekorder. Omsætningen er 24 pct. større sammenlignet med sidste års julehandel. Det er især gaver til pakkekalenderen, gavepapir samt julepynt til hjemmet og juletræet, som danskerne hiver ned fra hylderne. Men også julegaver er blevet et hit.

Normalt topper julesalget i detailhandlen i december, men hos Søstrene Grene er november faktisk den største julemåned, og i år kan konceptet glæde sig over et rekordsalg i november. Rigtig mange danskere er strømmet til kæden for at klare mange af julens forberedelser, og det lader ikke til at være helt tilfældigt.

– Vi forsøger at tilrettelægge vores julehandel, så den matcher vores kunders behov. November er kendetegnet ved, at folk så småt begynder at forberede julen og de mange tilhørende traditioner, og her passer vores koncept og varer rigtig godt ind, siger Mikkel Grene, administrerende direktør hos Søstrene Grene og fortsætter:

– Vi skal stå med et varieret sortiment, som gør det let for kunderne at få handlet ind til fx pakkekalenderen, pyntning af hjemmet og juletræet, gaveindpakningen eller juledekorationerne. Men faktisk har vi i år også solgt mange flere julegaver, end vi er vant til, og det skyldes ikke mindst vores større fokus på interiør og vores udvidede bytteservice på julegaver.

Det har givet en samlet fremgang på 24 pct. på julehandlen indtil videre. Ser man på de butikker, som også havde åbent sidste år, kan vi notere os en fremgang på 14 pct.

Særligt den sidste fredag i november slog alle rekorder. På trods af at Søstrene Grene ikke har tilbud og nedsatte varer, som man ellers forbinder med denne fredag, blev der omsat for 29 pct. mere end samme fredag sidste år, hvis man renser tallene for nye butikker.

Butikken i Aalborg Storcenter blev højdespringeren fredag den 28. november og kunne notere sig en fremgang på hele 83 pct. i forhold til samme dag sidste år. Også moderbutikken i Aarhus satte ny omsætningsrekord og leverede den største dagsomsætning nogensinde, siden butikken åbnede i 1973. Butikken havde denne dag over 3.200 ekspeditioner – i den travleste periode svarede det til én ekspedition hvert 40. sekund pr. kasse.

Sociale medier og eget design bag succesen

Søstrene Grene har øget deres fokus på at skabe æstetisk stærke produkter med eget design, og så lytter man i stigende grad til kunderne på de sociale medier.

– Et øget fokus på eget design har gjort, at vi står med et mere æstetisk stærkt udtryk end nogensinde før. Derudover anvender vi de sociale medier til at gå i dialog med vores kunder. Vi har eksempelvis produceret en pakkekalender-video, som er blevet set mere end 100.000 gange i løbet af november, og den blev lavet på baggrund af feedback vi fik sidste år, lyder det fra Mikkel Grene.

På Facebook har kæden da også efterhånden formået at skabe et stort publikum. Hele 315.000 personer følger Søstrene Grene på Facebook, mens omkring 82.000 følger kæden på Instagram.

Powered by Labrador CMS